پیشنهادی:

ابن عربی : ابوبکر صاحب سر پیامبر علیه السلام و شریک نبوت است و کسی ازاو برتر نیست!

مدیر سایت
5,836

ابن عربی : ابوبکر صاحب سرّ پیامبر علیه السلام و شریک نبوت است و کسی بر او برتری ندارد!

ابن عربی درباره ابوبکر می گوید: « … فلیس بین ابی بکر و رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم رجل لانه صاحبُ صدّیقیّه و صاحبُ سرّ . فهو من کونه صاحِبَ سرٍّ ، بین الصدّیقیّه و نبوّه التّشریع و یُشارکُ فیه ، فلا یَفضُلُ علیه مَن یشارکُهُ فیه بل هو مساوٍ له فی حقیقته فافهم ذلک.»[*]

بنابراین طبق اعتقاد ابن عربی بین ابوبکر و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شخصی (حائل) نیست زیرا ابوبکر صاحب ( مقام ) صدّیقیّت و صاحب سرّ است و این امر به خاطر صاحب سرّ بودن ابوبکر بین مقام صدّیقیّت او و نبوّت تشریعی است، ابوبکر در امر نبوّت با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مشارکت داشت و کسی بر ابوبکر رجحان و برتری ندارد بلکه او ( ابوبکر) با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مقامی برابر و مساوی دارد. پس این حقیقت را ( درباره عظمت مقام ابوبکر ) دریاب و توجه کن !!!

جمله «فَافهَم ذلک» محیی الدّین در پایان و بعد از افاضات ناب علمی او در تجلیل مقام والا و منحصر به فرد ابوبکر بعد از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و حتی ابوبکر را شریک و معادل دانستن با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در امر نبوّت و … حاوی چند پیام است:

درک این مفاهیم و معرفت به چنین شأن و منزلت عظیمی برای ابوبکر ( به نظر محیی الدین ) نیاز به استعداد و قابلیت بسیار والائی دارد که از جانب محیی الدّین یعنی شیخ اکبر صوفیه، با ادراکات و مکاشفات و شهود عرفانی خود ، بدانها واصل گردیده است.

تمام مخاطبین خود را ذی صلاح برای درک این همه معضلات و مطالب بغرنج و پیچیده عرفانی و سرّی نمی دانند .

با خطاب « فَافهَم » از این مخاطبین کم استعداد می خواهد که برای درک و فهم این اسرار و مکاشفات ناب، دقّت و توجّه کامل نمایند.


[*] الفتوحات المکیه (۴ جلدى) جلد ۲ ص۲۵ – ناشر: دار صادر – بیروت‏
الفتوحات المکیه (۱۴ جلدى)‏ ج ۱۱ ص ۳۹۸ – تحقیق: عثمان یحیى‏ چاپ: چاپ دوم – ۱۴۰۵ هجرى قمرى – مصر
  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید