پیشنهادی:

پاسخی به مباحث و ادعاهای محمدحسن وکیلی درباره حجیت کشف و شهود

مدیر سایت
1,719

چندی پیش در تاریخ 7 اردیبهشت در شهر مشهد مقدس جلسه مناظره ای بین حجج اسلام آقایان سبحانی و زمانی در موضوع “حجیت کشف و شهود از منظر عقل و عرفان” برگزار گردید و دو استاد بزرگوار، نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در این زمینه با متانت و کمال احترام و رعایت ادب به بحث و گفتگو گذاشتند. این جلسه در حالی پایان یافت که نتایج و بازخورد های مثبتی در فضای حوزه های علمیه پیرامون آن بوجود آمد و همگان از ادامه این سلسله نشست ها در موضوعات مورد نظر استقبال کردند.

به فاصله اندکی بعد از این جلسه، در تاریخ 23 اردیبهشت آقای محمد حسن وکیلی نشستی را تحت عنوان “حجیت کشف و شهود” در مشهد مقدس ترتیب داد تا اشکالات و سوالات آقای سبحانی در جلسه مذکور که عمدتا بدون پاسخ مانده بود را جواب دهد.

حجة الاسلام موسوی در این نوشتار به مباحث مطرح شده توسط آقای وکیلی درباره حجیت کشف و شهود و مسائل پیرامون آن پرداخته و مغالطات و خطاهای وی را برای مخاطبین روشن ساخته است. در مقدمه این مقاله آمده است:

صرف برگزاری این نشست توسط آقای وکیلی امری کاملا مطلوب و شایسته است و هیچ کس با این مهم مخالفتی ندارد لکن متاسفانه ایشان در طول جلسه با زیرپا گذاشتن آداب و اخلاق انسانی، اتهامات نادرست و ناپسندی را متوجه برخی بزرگان حوزه علمیه مشهد و قم کردند و با نام بردن از برخی از اساتید شناخته شده حوزه های علمیه، ضمن تحقیر مدارج علمی و دست آورد های فرهنگی آنها، جریان منتقدین عرفان و تصوف را نا آگاه و جاهل خوانده و در این بحث همآورد طلبیدند.

بنده بدون اینکه کوچک ترین انتساب و وابستگی به مکاتب و جریان های حوزوی مانند تفکیک و غیره داشته باشم، وقتی دیدم آقای وکیلی چنین بی پروا سخن رانده و بزرگان حوزه علمیه را با عباراتی تحقیر آمیز خطاب قرار داده و خود را در جایگاهی می بیند که مقابل آنها به بحث و مناظره بنشیند، تصمیم گرفتم به عنوان یک طلبه ساده پاسخی مختصر و نسبتا کوتاه به دعاوی ایشان در بحث حجیت کشف و شهود بدهم تا هم مخاطبین محترم و علاقمندان به این مباحث بدانند که دست جریان های عرفانی تا چه اندازه از مباحث علمی خالی است و هم با مغالطه ها و دعاوی نادرست چهره های شاخص این جریان آشنایی حاصل کنند.

نوشتار حاضر در 5 بخش، با محوریت نقد و بررسی سخنان آقای حسن وکیلی پیرامون حجیت کشف و شهود خدمت خوانندگان محترم ارائه می شود.

1) مفهوم شناسی شهود و انواع و اقسام آن و حجیت شهود

2) شهود از منظر دین و شریعت

3) راه تشخیص شهود صحیح و باطل

4) رابطه شهود با عقل

5) اشکالات متفرقه در بحث حجیت شهود

برای دانلود فایل pdf مقاله روی این متن کلیک کنید.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید