پیشنهادی:

واکنش تند آیت الله سبحانی به فریبکاری جریان تصوف حوزوی مشهد: کار آنها خیانت است

مدیر سایت
2,628

آیت الله جعفر سبحانی، فریب و نیرنگ مدعیان اخلاق و متصوفان حوزوی در مشهد را تخطئه و آنها را خیانتکار دانستند.

جریان تصوف حوزوی در مشهد که اخیرا فعالیت خود را به طرز چشمگیری افزایش داده اند، بنا بود همایش «بزرگداشت مقام عرفانی و علمی شهید اول» را در روز پنجشنبه، ۲۶ دی‌ماه، در مشهد با قرائت پیام آیت‌الله سبحانی برگزار کنند.

ظاهرا حسن وکیلی و برخی از صوفیان مشهد، با فریب حضرت آیت الله سبحانی و به بهانه بزرگداشت مقام فقهی شهید اول، بیانیه ای از ایشان اخذ می کنند. اما در کنار این بیانیه، مطالب خلافی اضافه و منتشر می شود. پیروان جریان تصوف در مشهد، قصد داشتند در همایش خود کتبی را در راستای ترویج عرفان ابن عربی و نفی انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مرحوم مقدس اردبیلی تبلیغ نمایند.

بنا بوده در این همایش، پس از قرائت پیام حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، آثاری از محمدحسن وکیلی با عناوین «شهید عارف»، «تطهیر الشریعه عن حدیقه‌الشیعه» و «محیی‌الدین؛ شیعه‌ خالص[!!]» رونمایی شود.

آیت الله شیخ جعفر سبحانی نیز به محض اطلاع از وجود این آثار انحرافی، با انتشار یک فایل ویدئویی، ضمن انتقاد شدید از دست اندرکاران همایش و خیانت خواندن این کار، از آن‌ها خواستند که پیام ایشان در همایش خوانده نشود.

حال سوال این است که چگونه می توان به مطالب و کتب افرادی که اینچنین با زیر پا گذاشتن بدیهیات اخلاقی، به یک مرجع تقلید شیعه، خیانت نموده و ایشان را فریب می دهند، اعتماد کرد؟

گفتنی است که متولیان مجتمع فرهنگی قلم، پس از واکنش صریح آیت‌الله سبحانی، و با توجه به خیانتِ آشکارِ برگزار کنندگان مجلس فوق (که با نام تجلیل از شهید اول تبلیغ شده ولی برای ترویج تصوف و صوفی سازی علمای شیعه و تبلیغ ابن عربی است) اجازه برگزاری همایش در این مجتمع را ندادند.

بعد از لغو شدن همایش در سرای قلم، برگزاری آن در تالار نور اداره اوقاف نیز ملغی شده و دفتر تبلیغات اسلامی مشهد هم از برگزاری همایش در سالن دفتر، خودداری کرده است. در نهایت این همایش در یکی از مساجد مشهد برگزار گردید.

 

متن بخشی از پیام آیت الله سبحانی خطاب به فریبکاران متصوف:

از من به اصرار برای فقه و شهید اول پیامی گرفتند… الان می بینم که اینها بروشوری پخش کردند و در کنار شهید اول و پیام من، مطالب غیر صحیحی را ضمیمه کردند، مانند نفی حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی، …و راجع به ابن عربی… در حالی که روح من از اینها خبر نداشته است. و من اگر می دانستم که چنین ضمایمی هست، پیامی نمی دادم. پیام بنده را نخوانید و بروشور را دیگر پخش نکنید… این کار، کارِ خیانتی است. فلسفه برای این است که انسان بشود انسانی عالی. نه اینکه به عنوانی از انسان پیام بگیرند، بعد مطالب خلاف عقیده ی او را در آن ضمیمه و پخش کنند.

 

فیلم بیانیه آیت الله سبحانی برای همایش شهید اول

 

جریان تصوف حوزوی و آقای وکیلی، به جای عذر خواهی، کسانی را که به آقای سبحانی اطلاع رسانی کرده اند بی تقوا و شایعه پراکن خوانده و برای کار خود چنین عذر آورده اند:
«… تنها چیزی که بوده، در کنار پوستر تبلیغ همایش درج شده که در حاشیه این همایش از کتابهای «تطهیر الشریعه عن حدیقه الشیعه» و «محیی الدین شیعه خالص» [و شهید عارف] رونمائی خواهد شد. بدیهی است که ارسال پیام رونمائی از یکی از بزرگان در یک همایش به هیچ وجه به معنای تأیید محتوای کتابهائی که در حاشیه همایش رونمائی می‌شود نبوده است و هیچ کس هم چنین نسبتی به این مرجع بزرگوار نداده است.»

در حالی که در بنر تبلیغ همایش در کنار سخنرانی ها، از رونمایی سه اثر آقای وکیلی با چنان پررنگی نام برده شده، که نشان می دهد آنها نه تنها می خواستند با رونمایی از کتابی تحت عنوان شهید عارف، شهید را صوفی جلوه دهند، بلکه پای فراتر نهاده و در همایشی به نام شهید، قصد شیعه تراشی از یک سنی صوفی باطنی یعنی ابن عربی را نیز داشتند.

پرواضح است که وقتی از کسی برای همایشی بیانیه و پیامی می گیرند، برداشت عرفی همگانی، تایید کلی آن همایش است و اگر محتویات جلسه و همایشی مورد تایید بزرگان نباشد، برای آن پیامی ارسال نمی کنند و لذاست که آیت الله سبحانی پس از اطلاع از ترویج تصوف در این همایش، بیانیه داده و پیام خود را بازپس گرفتند. و بدتر آنکه این جریان با استفاده از تعبیر «مخالفان توحید» در مورد منتقدان، کلیه مخالفان تصوف وحدت وجودی را مخالفان توحید یعنی مشرک می‌خوانند. البته این فرقه، رویکردشان را از آثار قطب خویش وام گرفته اند. که در کتبش مکرراً برچسب «مخالفان توحید» بر منتقدان می زند.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید