مولوی و سماع ۲ – حرص مولوی بر سماع
مولوی به گواه تاریخ یکی از شخصیتهای افراطی و پر حرص در عرصه ی سماع است. یکی از نویسندگان علاقه مند به مولوی مینویسد :
مولانا عاشق سماع و رقص بوده و آهنگهایی که (مطربان و نوازندگان) هنگام سماع (برای وی) مینواخته اند غالبا شاد و شفاف و پرجنبش و پویا بوده است.۱
مکتب و طریقه ی مولوی در تاریخ تصوف و عرفان نیز به عنوان مکتب “وجد و سماع و عشق و ترانه” شناخته شده است.
وی در این راه از هر فرصت و موقعیتی برای برپایی بساط سماع استفاده می کرد:
شب۲ ، روز ، خانه ، مدرسه۳ ، کوچه ، بازار۴ ، حمام ۵، بیابان ۶، عروسی ، عزا ۷،وقت نماز ۸،و…. برای او فرق نمیکرد!
سلطان ولد – فرزند و شاهد گویای حالات مولوی – وضعیت مولوی را بعد از فراق شمس تبریزی چنین تصویر می کند :
یک نفس بی سماع و رقص نبود #### روز و شب لحظه ای نمی آسود ۹
خلاصه از مراسم ختنه ی فرزندش تا مراسم تشییع جنازه ی خلیفه اش (صلاح الدین زرکوب) ، پهنه ی سماع مولوی بوده است.
مولوی ، ابوسعید ابوالخیر (صوفی سده ی ۴ و ۵ ) را که هم مسلک وی در رقص و سماع و پایکوبی است ، می ستاید و او را سعادتمندی شایسته ی اقتدا میداند:
این سعادتهای دنیا هیچ نیست #### آن سعادت جو که دارد بو سعید ۱۰
مولوی سماع را “قضای جان عاشقان” ، “نماز عشاق” ، “آرام جان” ، “پیغام پنهانیان دل” ، “برتر از هر دو جهان” ، “نردبان آسمان” ، “رحیق حلال” و …. معرفی می کند:
پس غذای عاشقان آمد سماع #### که درو باشد خیال اجــــــــتماع ۱۱
*********************
ســــــماع آرام جان زندگان است #### کسی داند که او را جانِ جانست ۱۲
*********************
اگر چه بلنــــــد است بام هفتم چـــرخ #### گذشته است از این بام نردبان سماع ۱۳
*********************
برون ز هر دو جهانی چو در سماع درآیی #### برون ز هر دو جهانست این جهان سماع ۱۴
*********************
سماع چیست ز پنهانیان دل پیغام #### دل غریب بیابد ز نــــــامه شان آرام ۱۵
*********************
تن و دلی که بنوشید از این رحیق حلال #### بر آتش غم هجران حرام گشت حــــــرام ۱۶
______________________________
۱) موسیقی شعر ص ۴۰۱
۲) مناقب العارفین ۴۷۱
۳) همان ۴۷۱ و ۵۵۷ و ۲۱۶
۴) همان ۳۵۶
۵) همان ۲۹۴
۶) همان ۴۳۶
۷) همان ۲۳۱ و ۲۳۳
۸ ) همان ۳۹۵
۹) مولانا جلال الدین ، ۱۴۹ و ۱۵۰
۱۰ ) کلیات شمس تبریزی ، ط نگاه ، ۳۳۶
۱۱) مثنوی ، ط وزارت ارشاد ۵۵۲
۱۲) کلیات شمس تبریزی ، ط نگاه ، غزل ۳۳۹
۱۳) همان غزل ۱۲۹۵
۱۴) همان غزل ۱۲۹۵
۱۵) همان غزل ۱۷۳۴
۱۶) همان غزل ۱۷۳۴