پیشنهادی:

رحلت آیت اللہ العظمٰی شیخ محمد حسین نجفی

مدیر سایت
364

(۳۰ مرداد، ۱۴۰۲، پاکستان) آیت‌ الله محمد حسین نجفی، مرجع تقلید بزرگ پاکستان، در سن ۹۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌ الله محمد حسین نجفی که از شاگردان برجسته سید محسن حکیم طباطبائی و آقابزرگ تهرانی بود، از چندی قبل دچار بیماری شده و در بیمارستانی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان بستری بود.

او یکی از پرکار ترین عالمان معاصر بود و تألیفات زیادی در کلام، فقه، تفسیر قرآن، دفاع تشیع، سیره، رد صوفیه و شیخیه، ادعیه و… دارد. بیش از ۶۰ عنوان کتاب در فهرست آثار آیت الله محمدحسین نجفی دیده می‌شود. وی همچنین در دوران عمر پربرکت خویش، وسائل الشیعه را به زبان اردو ترجمه نمود.

وی در کتاب «اقامة البرهان علی بطلان التصوف والعرفان»، نظرات ابن عربی را نقد و رد کرده است و عرفان او را همان تصوف می داند که در روایات اهل بیت علیهم السلام مذمت گردیده است. (۱)

آیت‌ الله محمد حسین نجفی، ترویج عرفان مصطلح را موجب انحطاط ملی می دانست و به نظر وی کسانی که شهامت رویارویی با علوم عصر و متقضیات زمان و مکان را ندارند، به عرفان و تصوف پناه می برند. (۲)

آیت الله محمدحسین نجفی با غلو که در میان برخی گروه‌ها رواج داشت، به مبارزه برخاست و کتاب «اصلاح المجالس و المحافل» را در این زمینه تألیف نمود.

در همین زمینه، کتاب دیگری با عنوان «اصلاح الرسوم» تألیف نمود که زمینه‌ساز اهانت‌ها و تهدیدهای فراوانی به وی شد. وی علیه منحرفان ملبس به لباس علمای شیعه همچون سید جواد نقوی و سید شرف الدین بلتستانی، بیانیه هایی صادر نمود. و در پاسخ به تکفیری ها کتبی چون «تجلیات صداقت»، «تنزیه الامامیه» و «اثبات امامت» را تالیف نمود.

پاسخ آیت الله العظمیٰ محمد حسین نجفی به پرسشی درباره سید جواد نقوی

سوال: یک روحانی محترم (سید جواد نقوی) در خطبه نماز جمعه، انتخابات را تکفیری خواند و گفت حزب های سیاسی کسی را انتخاب خواهند کرد که ملت را به تباهی بکشاند. وی قبلاً در یک سخنرانی گفته بود که کسی که در نظام جمهوری، شرکت کند، منکر غدیر است. نظر حضرتعالی چیست؟

جواب: لا حول ولا قوة الا بالله. این آقا باید در بیمارستان روانپزشکی بستری شود. افراد باهوش به این حرفها توجه نکنند. این حرفها نشانه دیوانگی اوست. اداره کشور، متکی به انتخابات است. اگر مردم افراد شایسته را انتخاب کنند، آنها تصمیمات درست خواهند گرفت و کشور پیشرفت خواهد کرد. وگرنه کشور دچار بی نظمی خواهد شد. و ماهی بزرگ ماهی کوچک را می خورد (صاحبان قدرت مردم را نابود خواهند کرد). پس طبق قانون کشوری که در آن زندگی می کنید، در انتخابات ثبت نام کنید و در انتخابات به شیعیان رای دهید. اگر هم همه داوطلبان سنی باشند، به افراد شایسته و مفید رای دهید.

منابع

۱. آیت الله العظمیٰ شیخ محمد حسین نجفی، ”اقامة البرهان علی بطلان التصوف والعرفان“، ص ۱۱۱، مکتبة السبطین، سرگودها.

۲. نعمت علی سدهو، ”تحفه صوفیه“، طبع اول ، ص ۱۲

بیشتر بخوانید: حمایت صریح و بی پرده سید جواد نقوی (روحانی پرنفوذ پاکستان) از تصوف فرقه ای و خانقاهی

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید