پیشنهادی:

استفتاء از آیت الله سیستانی درباره مراقبه و جهاد با نفس و نقش استاد در آن

مدیر سایت
259

سوال: چگونه انسان می تواند با نفس خود جهاد کند و روح خود را برای پاکسازی از رذائل و آلودگی های اخلاقی تهذیب نماید؟ و به ریاضت های شرعی بپردازد؟ آیا ممارست بر ریاضت های شرعی بدون استاد ممکن است؟ با توجه به اینکه فرد کتب بسیاری در این زمینه مطالعه می کند، به سخنرانی ها گوش فرا می دهد، مراقبه و تلاش می کند، اما احساس می کند که قادر به تربیت نفس خود نیست، به همین دلیل احساس ناامیدی و خسران می کند، و از حضرتعالی تمنا دارد که او را برای خروج از این وضعیت راهنمایی فرمائید.

پاسخ: مراقبه و ریاضت های مشروع، نیازی به استاد ندارد. برای این منظور، کافی است به آنچه در رساله های عملیه آمده عمل کند و با ترک لذت های حرام، با نفس خود مبارزه و مقابله نماید. و اما ترک لذت‌های مشروع اگر افراط در آنها نباشد واجب نیست.

 

السؤال: كيف يمكن للانسان ان يجاهد نفسه و يهذب روحه ليطهرها من الرذائل والتلوثات الاخلاقية؟.. وكيف له أن يمارس الريضات الشرعية؟.. وهل يمكنه ممارسة تلك الرياضات الشرعية بدون معلم مع العلم بانه يقرأ كثير من الكتب ويستمع الى المحاضرات ويراقب نفسه ويحاول، ولكن يشعر انه غير قادر على تهذيب نفسه، لذا يشعر باليأس والضياع و هو يستغيث بسماحتكم لاخراجه من ذلك؟

الجواب: مراقبة النفس والرياضة الشرعية، لايتوقفان على معلم ومرشد، فيكفي أن يعمل بما في الرسالة العملية ويجاهد نفسه بترك الملذات غير المشروعة، وأما المشروعة فلاموجب لتركهما من غير إفراط.

منبع: alseraj.net/fitwa/13704-2

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید