پیشنهادی:

مرحوم آیت‌الله محمدتقی شريعتمداری: مطالب و استدلالات فلسفه باطل و غلط است

آیت‌الله محمدتقی شريعتمداری فقیه و فیلسوف و از شاگردان اساتید و آیات مرتضی مطهری، میرزا ابوالحسن شعرانی، رفیعی قزوینی، محمدتقی آملی و سید احمد خوانساری بود.

مرحوم شریعتمداری دهه‌ها به تدریس متون مختلف حوزوی، تفسیر و مباحث معرفتی اشتغال داشته و تألیفاتی از خود به‌جای گذاشت. شرح خطبۀ فدکیه، تعلیقات علی شرح الصحیفة السجادیة، تعلیقات علی تقریرات شرح المنظومة (مرحوم مرتضی مطهری) از آن جمله است.

حجت الاسلام کریمی از شاگردان مرحوم شریعتمداری می گوید:

«ایشان از شاگردان نزدیک شهید مطهری در رشتۀ فلسفه محسوب می‌شد، به‌گونه‌ای که آقای مطهری در یکی از کتب خویش به‌نام «جامع معقول و منقول» از آیت‌الله شریعتمداری یاد کرده است. مرحوم شریعتمداری تقریرات شهید مطهری را به‌زبان عربی به‌رشتۀ تقریر در آورد و در انتها نیز تمام آنها را تقدیم استاد خود کرد. آقای علی مطهری که مسئول نشر آثار پدرشان است، گفت شهید مطهری، فقط آیت‌الله شریعتمداری را شاگرد خویش می‌دانست.

استادمان از یک زمانی به معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) گرایش یافت به‌گونه‌ای که دیگر فرصت پرداختن به فلسفه را نداشت. این تصمیم استاد در همان زمان حیات شهید مطهری شکل گرفت. خود ایشان به بنده می‌گفت شهید مطهری چندین بار نزدشان آمد تا استاد را به فلسفه بازگرداند، اما تصمیم ایشان قطعی بود.

ایشان از جهت تقوا کم‌نظیر بود و سعی داشت به‌صورت گمنام باقی بماند، در عین حال نزد علما و مراجع تقلید بسیار شناخته‌شده بود، با آیت‌الله شبیری زنجانی و وحید خراسانی جلسات علمی داشتند و ارتباطشان را با مراجع تداوم بخشیده بودند.»

گزارشی از مباحث مطرح شده توسط مرحوم آیت الله شریعتمداری در فایل ویدئویی:

کسانی که به فلسفه و کلام آشنایی دارند ميدانند که بسیاری از استدلال‌های (فلسفه) در خصوص خداوند اصلا نه در قرآن ریشه دارد و نه در کلام معصومین(علیهم‌السلام).

کلماتی بافتند و خواستند که نتیجه گیری کنند و امکان هم ندارد که بتواند نتیجه بخش باشد.

چون اگر یک استدلال درست در اینها باشد، خود قرآن و معلمین قرآن، اولی هستند که استدلالات صحیح را ذکر کنند و فروگذار نکنند. لذا اگر حرف درستی داشتند در قرآن و سنت مطرح می شد.

قرآنی که استدلال می کند و می گوید ما با دلیل و بینه حرف می زنیم، آیا ممکن است استدلال خوبی وجود داشته باشد و ذکر نکند؟

ما خداوند را با هیچ مخلوقی هم سنخ و شبیه و شریک نمی دانیم. ذات اقدس الهی شبیه هیچ یک از مخلوقات نیست.

بنابراین کسانی که می گویند یک حقیقت واحده ای هست که اصل منبع اقیانوسی آن حقیقت واحده، خداوند است و مخلوقات، رشحات و تنزلات و رقیق شده های آن هستند، این غلط است و چنین چیزی صحیح نیست… شیء بخلاف الاشیاء

ذات اقدس الهی به وجود آورنده مخلوقات است و نمی توان او را با ابزار های انسانی شناخت.

اصل اصیل در قرآن کریم درباره توحید پروردگار، این است که خداوند یگانه است و نظیر ندارد و قریب الافق نیز ندارد.

اینکه بگوییم او مصدر اول است اینها باطل است. ذات اقدس الهی قابل شناسائی توسط انسان نیست.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید