پیشنهادی:

راه اندازی زبان اردوی سایت برای شیعیانِ پاکستان و هند

مدیر سایت
165

بسم الله الرحمٰن الرحیم

فرهنگ و ادبیات شبه قاره هند پیوسته متاثر از تصوف بوده است، اما در دهه ھای اخیر، ترویج و آموزش افکار صوفیه به خصوص ابنِ عربی گسترش یافته است.

فعالیت صوفیان پاکستان در سال های اخیر

بسیاری از آثار صوفیان ترجمه و منتشر شده است. کتب، مقالات و پروژه های دانشجویی بسیاری در این زمینه ارائه شده و این کتابها در حوزه های علمیه و مدارس دینی تدریس می شود.

با مرور زمان، تعداد خانقاه ها و مراکز به اصطلاح علمی تصوف، با بودجه های هنگفت، گسترش یافته است. علاوه بر خانقاه های قدیمی که ثروت بسیاری به شکل کارخانه و زمین های کشاورزی دارند و درآمد آن را صرف ترویج تصوف و جذب مریدان بیشتر می کنند.
این جریانات برای قشر تحصیل کرده و دانشجویان نیز تشکیلاتی برپا نموده و برای آنها کارگاه‌های آموزشی برگزار می کنند تا افکار جامعه علمی را با خود همراه کنند.

دولت پاکستان تصوف را در برنامه درسی دانشگاه ها قرار داده است. این مسائل برای منطقه پرجمعیت و محروم از نفت و گاز پاکستان، پیامدهای بدی از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت. اتلاف نیروی انسانی و تضییع عمر و سرمایه های جامعه در راستای ترویج تصوف، بیش از پیش موجب عقبگرد و مانع از پیشرفت علمی و شکوفایی جامعه می شود.

مظلومیتِ مکتب اهل بیت علیهم السلام به حدی رسیده که افرادی در لباس روحانیت شیعه در منابر و مساجد رسما از تصوف خانقاهی حمایت می کنند.

حضور سید جواد نقوی، مدیر جامعه عروة الوثقی لاهور در خانقاه صوفیه و تجلیل از صوفیان خانقاهی و فرقه ای
حضور سید جواد نقوی، مدیر جامعه عروة الوثقی لاهور در خانقاه صوفیه و تجلیل از صوفیان خانقاهی و فرقه ای

بیشتر بخوانید: حمایت صریح و بی پرده سید جواد نقوی (روحانی پرنفوذ پاکستان) از تصوف فرقه ای و خانقاهی

 

فعالیت صوفیان در فضای مجازی نیز بسیار گسترده بوده است. برخی از نویسندگان و بازیگران معروف و سلیبرتی ها به تصوف روی آورده اند. سریالی ترکیه ای با عنوان قیام ارطغرل (Dirilis: Ertugrul) با دوبله اردو در شبکه های ملی و دولتی پاکستان پخش شده که ابن عربی در آن، بعنوان رهبرِ معنوی مسلمانان و شخصیتی بزرگ معرفی شده است.

تصویر ابن عربی در سریال ترکیه ای ارطغرل (Dirilis: Ertugrul)
تصویر ابن عربی در سریال ترکیه ای ارطغرل (Dirilis: Ertugrul)

در مقابل این تهاجم فرهنگی گسترده، علمای مذهب حقه وظیفه دارند، ضمن آگاهی بخشی و تبیین انحرافات تصوف، اسلام اصیل را – که برگرفته از آموزه های خالص ثقلین است- به جامعه ارائه نمایند.

فَاسۡتَقِمۡ کَمَاۤ اُمِرۡتَ وَ مَنۡ تَابَ مَعَکَ وَ لَا تَطۡغَوۡا ؕ اِنَّہٗ بِمَا تَعۡمَلُوۡنَ بَصِیۡرٌ.(ھود: ۱۱۲)
”پس همان گونه كه دستور يافته‏ اى ايستادگى كن و هر كه با تو توبه كرده [نيز چنين كند] و طغيان مكنيد كه او به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست.“

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ.(ھود: ۱۱۳)
”و به كسانى كه ستم كرده‏ اند متمايل مشويد كه آتش [دوزخ] به شما مى ‏رسد و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود و سرانجام يارى نخواهيد شد.“

از همین رو، با توجه به گسترش روزافزون فعالیت فرقه های مختلف صوفیه در جهان و همچنین لزوم آگاه سازی بخش قابل توجهی از جمعیت شیعیان نسبت به انحرافات و مخاطرات این جریانات، مجموعه پایگاه اینترنتی “پژوهشی دربارہ ابنِ عربی، عرفان و تصوف”، که از سال 89 ه ش تحت اشراف اساتیدِ حوزه و مراجع عظام، مشغول به فعالیت بوده است، بنا دارد که زبان های دیگر سایت را فعال نماید. اکنون بخش زبان اردوی سایت ابن عربی راه اندازی شده و آماده استفاده مخاطبین عزیز است.

ابنِ عربی، عرفان اور تصوف پر تحقیقات
ebnearabi.com/ur

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید