مقالات

مذهب احمد غزالی – احمد غزالی شیعه بود یا سنی؟

129 بازدید

غزالی بی شک از اهل سنت بوده است، در تراجم عامه او را از علمای شافعی ذکر کرده اند[1] و در هیچ کدام از تراجم شیعه هم نامی از او نیست.

او در تمجید عمر می گوید:

عمروار مردی باید که بشارت -: «أول من يسلم عليه الرب» می شنود ، و شب به درخانه  حذیفه می رود که : « هل ذکرنی رسول الله ” مع المنافقين ؟ و به روز کعب أحبار را می گوید که : خوفني بالنار” يا إمام المسلمين.[2]

و در موضعی دیگر او را از خائفین می داند و می نویسد:

و کان فی وجه عمر خطان اسودان من کثره البکاء[3]و این حدیث ذوق است نه عبارت، و طعم است نه اشارت[4]

همچنین بخوانید: انحرافات جنسی احمد غزالی، سرسلسله فرقه گنابادیه و ذهبیه

او علاوه بر تمجید از دشمنان اهلبیت علیهم السلام به کسانی که در نزد شیعه موحد بوده اند عنوان شرک و دوزخی بودن می دهد، به عنوان نمونه درباره حضرت آمنه مادر گرامی رسول الله صلی الله علیه واله میگوید:

«اگر امر به بزرگی و کوچکی باشد، هر آینه ابلیس مقدم بر محمد است. بسا صدیقی که صدف زندیقی است. و بسا زندیقی که صدف صدیقی است! باکی نیست که آمنه مادر محمد باشد و داخل آتش شود. وقتی مغز را برای پادشاهان می برند پوست را دور می اندازند!  می بینی که محمد از آمنه متولد شده است و آمنه بدبخت ابدی است! و تو می گویی به هیچ وجه و هرگز.» [5]

همچنین بخوانید: جسارت احمد غزالی به حضرت آمنه مادر گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

از جمله اختلافات بین شیعه و غیر آن مسئله جبر و اختیار است، در مبحث تقدیس ابلیس، اعتقاد احمد غزالی و جبری بودنش واضح است و این از محکمترین دلائل بر غیر شیعه بودن اوست.

از دیگر اعتقادات غزالی که مخالف معارف ثقلین است موضوع رویت خداوند متعال است، در مکتب شیعه رویت باری تعالی مطلقا محال است و نه در دنیا و در آخرت و نه در خواب و بیداری [6] اما غزالی به دید اشعری که رویت باری تعالی را در آخرت را جایز و بلکه واجب می دانند رویت باری تعالی را حتمی می داند و به معتزله به علت رد آن می تازد او در مجالس می گوید:

أورد في بعض الحكايات : أين المعتزلة والوا: «لا ترى ربنا ه. قلنا: لا ترون ، و قالوا و لا تسمع .. قلنا: هنية لكم ، الله عزلكم . و لو علم الله فيهم خير لأسمعهم ». « إنهم عن السمع لمعزلون»[7]

و در جای دیگر می آورد که : «في الحديث : يظهر لا إله إلا الله في العرصات بجماله و كماله و يقول ، هؤلاء صحبتهم سبعين سنة فما قضوا حقى نفسة واحدة .»[8]


[1] طبقات الشافعیه الکبری،عبدالوهاب بن علی السبکی،ج6،ص62

[2] مجموعه آثار فارسی احمد غزالی، احمد مجاهد،ص189 به نقل از عینیه

[3] در صورت عمر دو خط سیاه بود از بسیاری گریه

[4] مجموعه آثار فارسی احمد غزالی، احمد مجاهد،ص207

[5] ترجمه مجالس غزالی ص ۱۵ و ۱۶

[6] عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ رَجُلًا رَأَى رَبَّهُ فِي الْمَنَامِ فَقَالَ: إِنَّ ذَلِكَ رَجُلٌ لَا دِينَ لَهُ، إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُرَى فِي الْيَقَظَةِ، وَ لَا فِي الْمَنَامِ، وَ لَا فِي الدُّنْيَا، وَ لَا فِي الْآخِرَةِ. الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل) ؛ ج‏1 ؛ ص181

[7] مجالس، احمد غزالی،ص ۱۰

[8] مجالس ، احمدغزالی،ص ۳۸

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل سیاسی یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری کنید.

  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.

  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

  • 1 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    آزمون امنیتی *

    دکمه بازگشت به بالا