پیشنهادی:

شاگردی ، فقط در محضر اهل بیت علیهم السلام – لزوم رجوع به سرچشمه معارف

مدیر سایت
1,661

شاگردی ، فقط در محضر اهل بیت علیهم السلام – لزوم رجوع به سرچشمه معارف

 

A.Mمتن زیر بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری در جمع شاعران شعر آیینی است که بیستم دی ماه ۱۳۹۲ در شهر قم برگزار شده است:

 

در زیارت امین الله آمده است «وَ مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ‏ مُعَدَّه»، یعنی اگر کسی وارد محیط ولایت حضرت امیر (علیه السلام) شد، آنجا سفره هایی برای طالب طعام آماده شده است. ما باید از در خانه امیرالمومنین این طعام ها را بگیریم و بعدا این طعام ها را به مومنین و دوستان اهل بیت (علیهم السلام) برسانیم، و این جزو افضل عبادات است. جای دیگر هم در نزنید چون خبری نیست. من همیشه گفتم زشت است که شیعه امیرالمومنین (علیه السلام) به سراغ اندیشه بشری دیگر برود. چطور انسان حضرت را رها کند و برود ببیند که دیگران چه گفتند! فیلسوفان مدرن که دیگر هیچ. آنها پرچم داران شیطنت در جهان هستند و جز «ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض»(نور/۴۰) چیزی دستشان نیست…

 

معارف در خانه امیرالمومنین (علیه السلام) است. این ذکر که رسول الله (علیه السلام) و امیرالمومنین (علیه السلام) هستند به سوی مومنین نازل شده است که «الَّذینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرا * رسولاً…»(طلاق/۱۰)، حال که خدای متعال این ذکر را نازل کرده است ما این نهر عظیم را رها کنیم کجا برویم؟! و اگر جای دیگر رفتیم همان می شود که «یَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ یَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِیم»(بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏۱، ص: ۱۱۷)

 

شما باید ممحض در شاگردی اهل بیت (علیهم السلام) بشوید و همین معارف را هم به دیگران برسانید و الا اگر قاطی کردید فایده ای ندارد. ممکن است انسان یک آش بپزد و همه اش هم خوب باشد اما یک فضله نجس در آن باشد، همه اش را باید در چاه بریزید و دیگر نمی شود که به مومنین بدهید تا این را بخورند. اما اگر از سرچشمه گرفتید هرچه باشد؛ کم هم که باشد، پاک و مطهر است؛ اما اگر از غیر سر چشمه گرفتید حرف های آلوده هم در آن می آید. بعضی رفقا می گویند فلان کتاب را بخوانیم که حرف خوب در آن زیاد است!

 

اما من می گویم به خاطر آن فضله ای که درش است، باید کل کتاب را ببندید و بگذارید روی طاقچه. یک فضله موشی در کل این کتاب است که قابل خوردن نیست. بعضی وقت ها آن فضله منتشر هم شده است. یعنی آن نجاست این طور نیست که یک گوشه اش را بردارید و بقیه اش را بخورید، این نجاست اول با روح متکلم آمیخته شده و بعد در همه کلامش آمده است، همه جا این بو و آهنگ در کلامش است. انسان اگر معارف را از اهل بیت نگرفت گاهی اینطوری می شود و این رجس و نجاست شیطان در آهنگ کلام انسان می آید؛

 

ولی اگر انسان در پرتوی نور آنها قرار بگیرد، نور ائمه (علیهم السلام) در هر درجه ای بتابد ایمان و طهارت است و در آن آفت نیست. انشاء الله خدای متعال به همه ما به خصوص دوستان عزیزی که این بیان رسا را خدا به آنها داده و اهل هنر هستند کمک کند که انشاء الله دائم در خانه اهل بیت (علیهم السلام) اخذ فیض کنیم.

 

امیرالمومنین (علیه السلام) این گونه هستند «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیرا»(انسان/۸)، حضرت دنبال یک کسی می گردد که نیازمند باشد، در خانه حضرت را بزند و بگوید «انا المسکین انا الاسیر انا الیتیم» ما مسکنت و اسارت خودمان را درک نمی کنیم و چون درک نمی کنیم چیزی هم از حضرت نمی خواهیم. سفره حضرت آماده است «وَ مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ‏ مُعَدَّه»، و نیز «مَنَاهِلَ‏ الظِّمَاءِ مُتْرَعَه» هر کجا باب حضرت امیر (علیه السلام) باز است این معارف هم باز است. انشاء الله خدا روزی همه کند که از این معارف متنعم و بهره مند بشویم.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید