پیشنهادی:

اعتراض شدید آیت الله سیدان به برنامه و کتاب های بی نهایت شو و ترویج مطالب صوفیه به عنوان مکتب اهل بیت علیهم السلام

مدیر سایت
583

گزارشی از بیانات آیت الله سیدان حفظه الله در مراسم تجلیل از آثار استاد سیدعلی شهرستانی + فایل تصویری بیانات ایشان

آیت الله سیدجعفر سیدان در مراسم رونمایی و تجلیل از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی که با حضور علما و اساتیدی از حوزه‌های علمیه خراسان، قم و کربلا[1] در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن شگفت‌انگیز خواندن آثار استاد شهرستانی گفت: استاد شهرستانی کار بسیار شایسته ای انجام داده و در آثار خود، روش تحقیق صحیح که تکیه بر کتاب و عترت است و اینکه علم از کجا باید گرفته شود را نشان داده است.

اصرار به ترویج و تدریس مطالب خلاف معارف اهل بیت علیهم السلام به نام ایشان علیهم السلام

آیت الله سیدان با اشاره به آیه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ [2]»، افزود: از حضرت باقر علیه السلام سؤال شد که مقصود از طعام در این آیه چیست و ایشان فرمودند: منظور این است که انسان بداند علم خود را از کجا می‌گیرد.[3]

ایشان در ادامه تاکید کرد که همه آنچه که از غیر اهل بیت علیهم السلام رسیده و با معارف ایشان همسو نباشد، باطل است. بلغ ما بلغ! از هر که باشد باطل است. آنچه درست است همان است که از قرآن و اهل بیت علیهم السلام رسیده است. مطالب بسیاری به اسم اهل بیت علیهم السلام گفته می شود در صورتی که همسو با معارف ایشان نیست.

متاسفانه در مهمترین موضوعات (موضوعات اعتقادی) به اسم اهل بیت علیهم السلام همه امتیازات و امکانات جمعی از مراکز علمی در اختیار گرفته شده، مراکزی که با اسم اهل بیت علیهم السلام به شهرت و احترام رسیده اند، اما این امکانات در راستای مطالبی استفاده می شود که در مقابل معارف اهل بیت علیهم السلام است و اصرار دارند که باید این مطالب تدریس و مطرح شود و اگر کسی نخواند تبعات نادرستی برای او خواهد داشت.

برخی از تعارضات معارف اهل بیت علیهم السلام با مبانی صوفیه

مثلا در وحی بین خدا و خلق سنخیت نیست ولی در این مراکز اثبات سنخیت بین خدا و خلق (علت و معلول) می شود.

یا در مساله الواحد لا یصدر عنه إلا الواحد(قاعده الواحد) اصرار می کنند بر اینکه از خدا جز یک کار، ساخته نیست. بسیط حقیقی است و این محال است که بیش از این از او چیزی صادر شود. در صورتی که وحی فریاد می زند که فعال لما یشاء… اذا شاء ان ایراد…، ان یشأ یذهبکم و….

در وحی علم و اراده با هم همسو و یکی نیستند بلکه دو چیزند، اما در این مراکز اصرار بر این است که علم و اراده یکی است.

در مساله حدوث و قدم عالم اصرار می شود بر قدم عالم در صورتی که در معارف قرآنی، بر حدوث عالم اصرار می شود: كَانَ اللّهُ وَلَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ و از این قبیل مطالب…

در حدود بیش از 30 مورد از مسائل مهمه با بررسی دقیق مشخص شده است، که همسو با وحی نیست. همه چیزمان از وحی است اما معارفی که در وحی است مطرود و کنار زده شده و این، بسیار مایه تاسف است.

روش استاد شهرستانی زنده کننده روش حق است که مطالب خود را بر اساس مسیر صحیح کتاب و عترت، تبیین کرده‌ است و باید این مسیر در حوزه‌های علمیه نیز عملی شود، وگرنه مظلومیت اهل البیت علیهم السلام مایه ی نکبت‌هایی برای جمع و جامعه خواهد بود.

ایشان در انتها با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام فرمود: شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ.[4] اینطور نباشد که به اسم اهل بیت مطالب و حرفهای دیگران را بزنیم. بسیار دردآورد است. من از شدت تاثر نفسانی نتوانستم خودم را نگه دارم و در این مجلس به این مباحث اشاره کردم….

باز در حدیث داریم که كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يَعْرِفُنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا. [5]

اعتراض به برنامه و کتاب بی نهایت شو و کتبی از این دست

با کمال تاسف کتاب هایی الان در نوع کتابفروشی ها و… ترویج می شود و مشهور و مشهود است، در حالی که ضد صریح مکتب اهل بیت علیهم السلام است و مدعی اند باید لایتناهی و غیر متناهی شوی (بی نهایت شو) ولی با این حال ترویج می شود.

همانگونه که در عرفان ادعا می شود به مرحله ای می رسند که: از جمادی مردم و نامی شدم… از همه چیز پران شدم و او شدم… آنچه در وهم ناید او شدم[6] و از این قبیل مطالب…

 

[1] این مراسم با حضور حجت الاسلام “احمد مروی” تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله “جعفر سیدان” عالم و مدرس درس فقه خارج، دکتر “محمد تقی سبحانی” رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با باورهای انحرافی تبلیغات اسلامی، آیت الله “نجم الدین طبسی” عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برخی دیگر از اساتید برجسته حوزه های علمیه برگزار شد.

[2] عبس: 24

[3] الکافي، جلد۱، ص۴۹؛ زید الشحّام عن أبى جعفر(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ: «فلینظر الإنسان إلى طعامه» قال: قلت: ما طعامه؟ قال: علمه الذى یأخذه عمّن یأخذه؛

[4] الکافي  ,  جلد۱  ,  صفحه۳۹۹؛ امام باقر عليه السلام ـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه ـ فرمود : اگر به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.

[5] وسائل الشیعة، ج۲۷، ص۱۲۹؛ ترجمه: دروغ مى گويد كسى كه مدعى است ما را شناخته اما به دامن ديگران چنگ آويخته است

[6] مثنوی مولوی، دفتر سوم، بخش ۱۸۷ – جواب گفتن عاشق عاذلان را وتهدید کنندگان را

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید