پیشنهادی:

ممانعت آیت الله مهدوی کنی از سخنرانی آقای صمدی آملی در دانشگاه امام صادق علیه السلام

مدیر سایت
9,016

ممانعت آیت الله مهدوی کنی از سخنرانی آقای صمدی آملی در دانشگاه امام صادق علیه السلام

به گزارش سایت مشرق آیت الله مهدوی کنی از سخنرانی حجت الاسلام صمدی آملی در دانشگاه امام صادق علیه السلام ممانعت به عمل آورد.

سخنرانی آقای صمدی آملی قرار بود به دعوت تنی چند از دانشجویان در روز یک شنبه بعد از عید غدیر انجام شود که با هوشیاری مدیریت دانشگاه و شخص آیت الله مهدوی کنی از این برنامه جلوگیری شد و به جای وی از حجت الاسلام پناهیان برای جلسه مزبور استفاده شد.

حضرت استاد صمدی آملی آیت الله صمدی آملی داوود صمدی آملی

حجت الاسلام صمدی آملی از مروجان و مبلغان عرفان وحدت وجودی و صوفیانه است که تاکنون برخی از مطالب شفاهی و مکتوب وی موجی از اعتراضات علما را بر انگیخته است که از جمله این سخنان بهشتی دانستن شمر و یزید و عمر سعد به دلیل تشکیک در ماهیت بوده است!

نیز شنیده شده است نماینده مقام معظم رهبری در یکی از نهادهای مهم انقلابی با صدور بخشنامه ای دعوت از آقای صمدی آملی را برای سخنرانی ممنوع اعلام کرده است.

همچنین در استفتایی که از مقام معظم رهبری در مورد پاره ای از مطالب که در آثار مکتوب وی موجود است و در جلسات سخنرانی خود نیز آنها را مطرح می کند، به عمل آمده بود، معظم له این مطالب را انحرافی دانسته و شرکت در این مجالس را حرام اعلام کردند. متن استفتاء و پاسخ رهبری به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

مدتی است در برخی از شهرها فرزندان ما در جلساتی شرکت می‌کنند که مبانی درس‌های آن‌ها مطالبی است که در ذیل می‌آید. برخی از عالمان شهر شرکت در مجالس ایشان را جایز ندانسته و می‌گویند که مطالب مورد اشاره خلاف مبانی و عقاید و ضروریات دین می‌باشد. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟ مطالب مورد اشاره از این قرار است:

«وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حیوانات و انسانها است، یعنی ما دو وجود نداریم، بلکه هر چه هست یک وجود است که در قوالب و اندازه‌های گوناگون ظهور کرده است، نه این که وجود زمین غیر از وجود آسمان، و وجود آسمان غیر از وجود حق متعال بوده باشد».

«از آنجا که حقایق هستی بی منتها است پس فهم حقایق اشیا نیز بی منتها بوده و همچنان ادامه دارد. یا نباید الف را به زبان آورد همچون سوفسطی‌ها که اصلا قائل به موجود بودن خود نیستند، و یا این که به محض اقرار نمودن بدان باید آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطی بشویم و بگوییم اصلا الفی نداریم. و چه عجیب است که بالاخره همه ما در این مسیر باید سوفسطی شویم و بگوییم نه ما هستیم و نه دیگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدایی می‌‌کند. از آن به بعد دیگر انسان هیچ نگرانی ندارد و راحت می شود.»

«نه تنها نمی‌خواهیم از معلول به علت برسیم بلکه قصد نداریم از علت به معلول هم راه یابیم به دلیل این که ما اصلا معتقد به علت و معلول جدا نیستیم».

«مراد ما از وحدت وجود، عینیت وجود زمین و وجود آسمان با وجود حق متعال است».

«فیلسوف و عارف هر دو قائل به وحدت وجود هستند… تمام انبیاء و ائمه و همه حجج و رسولان الهی فیلسوفند و اینان فلاسفه اصلی‌اند».

«انسان قابلیت رسیدن تا مقام ذات را دارد، و چون می‌بیند که نمی‌تواند آن ذات را پایین بیاورد و ذات را خودش کند لذا خودش بالا می‌رود و او می‌شود».

«جنات درجات دارد تا آن جا که می فرماید “وادخلی جنتی”، که این جنت، جنت ذات است».

با تشکر ـ جعفر حسینی پور ـ اهواز

پاسخ مقام معظم رهبری:

«شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.»

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید