واکنش تند حضرت آیت الله شیرازی در پی برخی اظهار نظرهای کفر آمیز در خصوص یزید و شمر
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از دفتر آیت الله شیرازی در پی برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه از برخی به اصطلاح مدعیان شاگردی برخی از بزرگان علمای قم نسبت به تبرئه یزید، شمر، عمر سعد و امثال ایشان صورت گرفت، آیت الله حاج سید محمد باقر شیرازی مد ظله که همواره در دفاع از حریم ولایت و شبهات وارده از سوی مغرضان آگاه و کج فهمان بعضا ناآگاه، گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، در بیانیه ای با واکنش تندی با ابراز تأسف شدید از این گونه اظهار نظرها با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که «زمانی که بدعتهایی پدید آید پس بر علماء و دانشمندان است که با استفاده از علم خود به ابطال آنها پردازند و الا لعنت بر آنها است و خداوند ایشان را در روز قیامت با لجامی از آتش به لجام می کشد» فرمودند: مصائبی در گذشته و مخصوصا در این زمان بر اسلام وارد آمده که اگر بر روزها وارد می گردید آن را به شبهای تار و ظلمانی تبدیل می نمود.
گفتن اینکه یزید و شمر و عمر سعد و مانند اینها در بهشتند آنهم از سوی برخی مدعیان شاگردی بزرگان علماء و مفسرین قم، از بالاترین مصادیق بدعت بلکه کفر و آب به آسیاب دشمن ریختن است و اثر این گفتار از تیر و سنان شمر و حرمله بر وجود مقدس امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نه تنها کمتر نیست بلکه از جهاتی بدتر است.
متن کامل بیانیه معظم له که همزمان با سالروز شهادت صدیقه شهیده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها صادر گردیده بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: فاطمه بضعه منی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذا الله….کما قال(صلام الله علیها): إذا ظهرت البدع فعلی العالم أن یظهر علمه و الا فعلیه لعنة الله و ألجمه بلجام من النار….صبت علی الاسلام و فی زماننا مصائب لو أنها صبت علی الایام صرن لیالیا
متأسفانه مصائبی بر اسلام مصائبی در گذشته و مخصوصا در این زمان بر اسلام وارد آمده که اگر بر روزها وارد می گردید آن را به شبهای تار و ظلمانی تبدیل می نمود، چرا که گفتن اینکه یزید و شمر وعمر سعد و مانند اینها در بهشتند آنهم از سوی برخی مدعیان شاگردی بزرگان علماء و مفسرین قم، از بالاترین مصادیق بدعت بلکه کفر و آب به آسیاب دشمن ریختن است و یقینا اثر این گفتار از تیر و سنان شمر و حرمله بر وجود مقدس امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نه تنها کمتر نیست بلکه از جهاتی بدتر است.
و بسیار جای تعجب و تأثر است که فردی مانند سبط ابن جوزی متعصب تنها به دلیل منع غزالی از سب و دشنام به یزید آنهم به دلیل واهی که معلوم نیست شهادت امام حسین به امر مستقیم یزید بوده و اگر هم بوده توبه کرده است، کتاب و رساله معروف: [1] را می نویسد ولی امروز شاهد آن هستیم که این گفتار کفرآمیز مخالف با تمام ادیان و ملل، آنهم از سوی برخی از اهل علم مدعی شاگردی بزرگان علماء و مفسرین قم، بر زبانشان جاری شده و شاهد استنکار و واکنشی نسبت به آن نباشیم با این وجود که به فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: [2]: زمانی که بدعتهایی پدید آید پس بر علماء و دانشمندان است که با استفاده از علم خود به ابطال آنها بپردازند و الا لعنت خدا بر آنها است و خداوند ایشان را در روز قیامت با لجامی از آتش به لجام می کشد.
اکنون و در آستانه مراسم عظیم بزرگداشت شهادت صدیقه شهیده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که با همت های عالی همگان از مراجع عظام تقلید و رهبری معظم انقلاب تا مسئولین و ملت شریف و قدردان ایران، که با اعلام تعطیل رسمی به عنوان شهادت و به راه افتادن دسته جات عزاداری، به صورت عاشورای فاطمی اقامه و تعظیم شعائر می شود و بایستی همان طور که بارها عرض کرده ام باید هرساله باشکوهتر برگزار گردد تا مظلومیت آن شهیده مظلومه واضحتر و عظمت ایشان بر همگان روشنتر گردد، به استحضار همگان می رسانم که به نظر اینجانب این بیان مذکور در تبرئه یزید و شمر و امثال آنها و ورود ایشان به بهشت، به مراتب از دار زدن مرحوم شیخ فضل الله نوری بدتر و ناگوارتر است و گوینده این مطالب کفر آمیز باید یا از بیان مطالب خود به صورت علنی استنکار نموده و توبه کند و یا به اشد مجازات مؤاخده شود. و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون
مشهد مقدس سوم جمادی الثانی 1433
محمد باقر بن عبد الموسوی الشیرازی