پیشنهادی:

تذکر «آیت الله مکارم شیرازی» به صدا و سیما درباره ی ذکر “یا طیهار یا طیهور” !

مدیر سایت
5,250

تذکر «آیت الله مکارم شیرازی» به صدا و سیما درباره ی ذکر “یا طیهار یا طیهور” !

پس از آنکه در یکی از برنامه‏های تلویزیون صفاتی مانند “طیهور” و “طیهار” به خداوند نسبت داده‌ و گفتن آن به بینندگان توصیه شد «آیت الله مکارم شیرازی» به صدا و سیما تذکراتی داد؛

در شب بیست‌ و دوم رمضان امسال در برنامه این شبها، مهندس مهدی طیب * برای شب قدر سوم ذکر ” یا طُهر یا طاهِر یا طُهور یا طَیهور یا طَیهار” را توصیه کرد با شرایط و عدد خاص.

در ۲۰:۳۰ با پخش تصویر و صدای آقای طیب به مردم هشدار داده شد مراقب باشند.مجدد مهندس مهدی طیب بر صحت کار خود تاکید کرد و استناداتش را ذکر کرد. و در برنامه مذکور مستندات قرائت شد.

و متأسفانه مجری و مهندس مهدی طیب دوباره بر این سخنان تأکید کردند و این کلمات را برگرفته از کتاب‌های یکی از علمای معاصر دانستند. آنچه در پی می‏آید نوشته یکی از خوانندگان ابنا در این باب است:

می‏دانیم که استعمالات شارع مقدس به زبان عربی فصیح و مبین، و به همان زبانی بوده که مردم به آن تکلم می‏کردند؛ لذا الفاظ “طیهور” و “طیهار” اولاً باید در کلام عرب دیده شده باشد؛ و ثانیاً باید در روایات ائمه اطهار(ع) ـ و نه در سخنان غیر معصومان ـ آمده باشد.

ذکر یا طیهار یا طیهور در کلام معصومان
با این مقدمه، نگارنده تقریبا تمام کتب لغت و همچنین کتب صرفی و نحوی را جستجو کردم ولی برای ماده “طهر” چنین مشتقاتی پیدا نکردم.

همچنین منابع فقهی، کلامی و روای، چه منابع اهل سنت و چه منابع شیعه‏ی امامیه اثنی‏عشریه ایدهم الله تعالی، را گشتم؛ ولی حتی یک روایت ـ و بار دیگر عرض می‏کنم حتی یک روایت ـ پیدا نکردم که ذکر “یا طیهور و یا طیهار” در آن موجود باشد.

چطور ممکن است رسول مکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ یا ائمه هدی ـ سلام الله علیهم ـ از لغت شاذ و یا نعوذ بالله لفظ “مهمل” برای ذکر خداوند متعال استفاده کنند؟ (البته هنگامی که به عربی تکلم می فرموده اند نه غیر آن زبان) در حالی که آنان افصح المتکلمین هستند و از لغات شاذ و یا مهمل استفاده نمی کرده اند کما ذلک ظاهر فی اقوالهم و احادیثهم؟

به ضرس قاطع عرض می کنم که در لغت عرب چنین چیزی وجود ندارد و اصلا استعمال نشده است. شارع هم به عربی مبین تکلم می‏فرماید.

تکلیف ذکر یا طیهار یا طیهور در کلام دیگران
اما اگر به فرض یکی از معصومین این ذکر را می‏فرمودند باید حاضرین در مجلس از آن حضرت سؤال می‏کردند: «ما معنی قولک یا طیهور ویا طیهار یا سیدنا؟ لان هذین الفقرتین لن تستعملا قبلاً». و این داعی می شد که حداقل آن را نقل کنند.

همچنین «علامه طباطبایی» واژه “المخلصین ـ بفتح اللام” را به معصومین تعبیر نموده‏اند نه غیر معصوم یعنی فرموده‏اند که مخلصین همان انبیاء و امامان هستند. در سوره صافات خداوند می‏فرماید: «سبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ». پس آیه این را میرساند که وصفی که از لسان غیر معصوم خارج شود نه تنها معتبر نیست بلکه خداوند از آن تنزه جسته است. پس الفاظی که به عنوان وصف برای خداوند تعالی استعمال می شوند اگر مطمئن نباشیم که از معصوم صادر شده به کار بردن آنها جداً مبتلا به اشکال است.

مقاومت در برابر انتقاد آیت الله مکارم شیرازی
وظیفه مرجع تقلید این است که شبهات را بر مردم روشن کند؛ چه رسد به اینکه از چیزهایی که واضح البطلان است انتقاد نماید. نگارنده با قاطعیت می‏گویم که طبق تحقیقات چندین روزه اینجانب در بین حدود 400000 کتاب شیعه و سنی، حتی یک لغت که کلمات و مفردات ذکر “یا طیهور یا طیهار” در آن باشد پیدا نکردم.
حال که این مرجع تقلید بزرگوار آمده و همین را فرموده است آیا بهتر نیست که گویندگان و پخش‏کندگان هم اعتراف به اشتباه خود کنند؟

************************************************************

* مهندس مهدی طیب از شاگردان قدیمی عارف مشهور اسماعیل …. است . جناب طیب حدود یازده کتاب و ترجمه دارد در اخلاق و عرفان! و …

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

0 دیدگاه دربارهٔ «تذکر «آیت الله مکارم شیرازی» به صدا و سیما درباره ی ذکر “یا طیهار یا طیهور” !;

  1. چطور در چند روز در بین حدود 400000 هزار کتاب شیعه و سنی تحقیق کردید!!!!!

    پاسخ
    • با جستجو و سرچ در نرم افزارهایی مانند مکتبه اهل بیت علیهم السلام، مکتبه شامله و…

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید