پیشنهادی:

آیت الله نوری همدانی: صوفیه، ساخته بنی امیه و دشمن اهل بیت علیهم السلام هستند

مدیر سایت
1,874

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در جلسه ۳۰ درس خارج ولایت فقیه، اذن امام را شرط وجوب جهاد دانست و گفت: صوفیه اعتراضاتی به ائمه علیهم السلام مبنی بر ترک جهاد داشته اند.

آیت الله نوری همدانی
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، ۳ آذر ۱۳۹۴ در سی امین جلسه درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اذن امام را شرط وجوب جهاد دانست و گفت: صوفیه اعتراضاتی به امام سجاد و امام رضا علیهما السلام مبنی بر ترک جهاد داشته اند.

وی افزود: بنی امیه و بنی عباس برای اینکه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را از بین ببرند و مردم را از اسلام ناب منحرف کنند صوفیه را در مقابل ائمه علیهم السلام بوجود آوردند و تقویت و حمایت کردند و در طول تاریخ نیز همیشه مورد حمایت پادشاهان بوده اند.

این مرجع تقلید با بیان این که ظاهر صوفیه اسلامی بود و از زهد و تقوی دم می زدند لکن در واقع اسلام را خراب کردند، ادامه داد: روایات فراوانی داریم که ائمه علیهم السلام با شدت از آنها انتقاد و آنها را مذمت کرده اند و اعداء خودشان دانسته اند.

وی بیان داشت: آنها نیز در طول تاریخ همیشه خودشان را به اهل بیت علیهم السلام و اسلام نسبت داده اند و حتی در برخی موارد کلمات ائمه علیهم السلام را سرقت و بنام خودشان منتشر کرده اند.

در ادامه، مهم ترین فرازهای بیانات و استدلال های حضرت آیت الله نوری همدانی در این جلسه درس خارج فقه را مرور می کنیم.

شرایط وجوب جهاد

عرض کردیم برای جهاد در فقه اسلامی شرائط فراوانی وجود دارد که با تحقق آنها واجب می شود، اولینِ از شرائط وجوبِ جهاد وجودِ امامِ عادل می باشد. لذا علامه در قواعد جلد اول صفحه ۴۷۴ در کتاب الجهاد فرموده:”إنما یجب بشرط الامام أو نائبه” و همچنین شیخ طوسی در مبسوط جلد اول صفحه ۱۳۵ فرموده:”وعلى الإمام أن یغزو بنفسه أو بسرایاه” و بالاخره صاحب جواهر در جلد ۲۱ جواهر ۴۳ جلدی فرموده:”فلا خلاف بیننا بل الإجماع بقسمیه(محصل و منقول)علیه إنما یجب بشرط وجود الإمام علیه السلام أو مَن نصبه للجهاد ولو بتعیین ولایته بل اصل مشروعیته مشروط بذلک فضلاً عن وجوبه”، این نقل فقهاء ما در مورد شرط اول بود که به عرضتان رسید.

شرط اول، وجود امام عادل

خوب و اما دلیل شرط اول(وجود امام)روایاتی هستند که در باب ۱۲ از ابواب جهاد العدو ذکر شده اند، خبر اول و دوم باب ۱۲ را دیروز خواندیم، خبر بعدی این خبر است:﴿وعن عده من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن أحمد بن محمد بن أبی نصر عن محمد بن عبد الله، وعن محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد، عن العباس بن معروف، عن صفوان بن یحیى، عن عبد الله بن المغیره قال: قال محمد بن عبد الله للرضا علیه السلام وأنا أسمع: حدثنی أبی عن أهل بیته، عن آبائه أنه قال له بعضهم: ان فی بلادنا موضع رباط یقال له: قزوین، وعدوا یقال له: الدیلم فهل من جهاد أو هل من رباط؟ فقال: علیکم بهذا البیت فحجوه، فأعاد علیه الحدیث فقال: علیکم بهذا البیت فحجوه، أما یرضى أحدکم أن یکون فی بیته ینفق على عیاله من طوله ینتظر أمرنا، فان أدرکه کان کمن شهد مع رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم بدرا، فان مات ینتظر أمرنا کان کمن کان مع قائمنا صلوات الله علیه هکذا فی فسطاطه، وجمع بین السبابتین، ولا أقول: هکذا، وجمع بین السبابه والوسطى، فان هذه أطول من هذه، فقال: أبو الحسن علیه السلام صدق﴾[۱].

حضرت در این خبر می فرمایند باید منتظر امر ما بمانید و بدون امر ما حرکتی نکنید و جهادی انجام ندهید.

اخبار ۱ و ۲ و ۵ و ۸ و ۱۰ از باب ۱۲ از ابواب جهاد العدو بر عدم جواز جهاد بدون امام دلالت دارند.

علت عدم اذن ائمه به جهاد

مطلب دیگر اینکه چرا ائمه علیهم السلام جهاد را جائز نمی دانستند و در واقع علت عدم جواز چه بوده؟ اخبار ۳ و ۵ و ۶ از باب ۱۲ از ابواب جهاد العدو بر علت عدم جواز دلالت دارند، خبر ۳ این خبر است:﴿وعنه، عن أبیه، عن عثمان بن عیسى، عن سماعه، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: لقى عباد البصری علی بن الحسین علیه السلام فی طریق مکه، فقال له: یا علی بن الحسین ترکت الجهاد وصعوبته، وأقبلت على الحج ولینه، إن الله عز وجل یقول: ” ان الله اشترى من المؤمنین أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله ” الآیه فقال علی بن الحسین علیه السلام: أتم الآیه فقال ” التائبون العابدون ” الآیه، فقال علی بن الحسین علیه السلام: إذا رأینا هؤلاء الذین هذه صفتهم فالجهاد معهم أفضل من الحج﴾.[۲]

خبر سنداً موثق می باشد.

صوفیه، فرقه انحرافی برای تضعیف تشیع

عباد بصری از صوفیه بوده، در جلد۴ فروع کافی و همچنین در سفینه البحار ذکر شده که صوفیه اعتراضاتی به امام سجاد و امام رضا علیهما السلام داشته اند، بنی امیه و بنی عباس برای اینکه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را از بین ببرند و مردم را از اسلام ناب منحرف کنند صوفیه را در مقابل ائمه علیهم السلام بوجود آوردند و تقویت و حمایت کردند و در طول تاریخ نیز همیشه مورد حمایت پادشاهان بوده اند.

ظاهر صوفیه اسلامی بود و از زهد و تقوی دم می زدند لکن در واقع اسلام را خراب کردند و ما روایات فراوانی داریم که ائمه علیهم السلام با شدت از آنها انتقاد و آنها را مذمت کرده اند و اعداء خودشان دانسته اند.

آنها نیز در طول تاریخ همیشه خودشان را به اهل بیت علیهم السلام و اسلام نسبت داده اند و حتی در برخی موارد کلمات ائمه علیهم السلام را سرقت و بنام خودشان منتشر کرده اند. مخصوصا عطار در کتاب تذکره الاولیاء کلمات خوبی از صوفیه نقل کرده که تمام آنها سرقت کلمات اهل بیت علیهم السلام می باشد. مثلاً در حالات ابراهیم ادهم ذکر شده که از او پرسیدند ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود علتش چیست؟ ابراهیم ادهم هشت چیز را ذکر می کند که مانع استجابت دعا می باشد اما وقتی به سفینه البحار ماده دعاه مراجعه می کنیم می بینیم که این هشت مورد عین فرمایش حضرت امیر علیه السلام بوده که به ابراهیم ادهم نسبت داده اند!

کلام مقدس اردبیلی درباره صوفیه

همچنین مقدس اردبیلی در کتاب حدیقه الشیعه فصلی در مورد صوفیه دارد و مطالبی در مورد آنها ذکر کرده و بعد فرموده تمام فرق آنها باطل و کافر هستند و امام رضوان الله علیه نیز در صحیفه نور مطالبی را بر علیه صوفیه دارد.

خلاصه اینکه عباد بصری که از صوفیه بوده با امام سجاد علیه السلام برخورد می کند، مرحوم مامقانی در جلد ۲ تنقیح المقال صفحه ۱۲۱ می فرماید عباد بصری از صوفیه است و همین بود که به امام صادق علیه السلام اعتراض کرد که چرا تو لباس فاخر پوشیده ای درحالی که پیغبر اینطور نبود و حضرت در جوابش فرمود زمانه فرق دارد و مسلمانان قدری وسعت پیدا کرده اند و در فقر به سر نمی برند و بعد حضرت به او گفت نزدیک بیا وقتی آمد دست به زیر لباس او برد و گفت تو در زیر این لباس خشن یک لباس نرم پوشیده ای تا در نظر مردم زاهد جلوه کنی و بعد حضرت دستش را گرفت و لباس زیرین خودش را نشانش داد و دید که لباس زیرین حضرت کهنه و خشن است و بعد حضرت به او فرمود من بخاطر عظمت مقام امامت چنین لباسی را پوشیده ام وإلا لباس من همین لباس زیرینم می باشد.

خلاصه عباد بصری به امام سجاد علیه السلام رسید و آن طور که در روایت آمده با حالت اعتراض به حضرت گفت چرا تو جهاد را که همراه با سختی است ترک کرده ای و به حج که همراه با راحتی است رو آورده ای؟ و بعد آن آیه را برای حضرت خواند. اما حضرت به او فرمودند آیه بعدی را نیز بخوان و تکمیل کن و سپس حضرت آیه بعد را نیز خواندند و فرمودند اگر این اوصافی که در ادامه آیه ذکر شده را ببینیم و بیابیم حتما به سراغ جهاد خواهیم رفت و چنین جهادی قطعا بر حج افضل خواهد بود اما اینطور نیست زیرا زمان بنی اُمیه می باشد.


[۱] وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۱۱، ص۳۳، ابواب جهاد العدو، باب ۱۲، حدیث ۵، ط الإسلامیه.

[۲] وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۱۱، ص۳۳، ابواب جهاد العدو، باب ۱۲، حدیث ۳، ط الإسلامیه

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید