دانلود نرم افزار موبایل ترجمه کتاب شریف اصول کافی با فرمت جاوا (دانلود در ادامه مطلب)
امروز نرم افزار موبایل ترجمه کتاب شریف اصول کافی با فرمت جاوا را برای دانلود خدمت بازدید کنندگان محترم قرار داده ایم.
کتاب الکافی یکی از مهمترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه اثر ثقةالاسلام کلینی درگذشتهٔ ۳۲۹ است. وی در مدت ۲۰ سال این کتاب را گردآوری کردهاست.
اعتبار کتاب اصول کافی :
- شیخ کلینی در پاسخ کسی که از او درخواست نوشتن کتاب جامعی نمودهاست، میگوید: «در کافی تمام آنچه متعلم در فنون علم دین، به آن نیاز دارد و قصد عمل به اخبار درست و سنن صحیح دارد، جمع شدهاست».
- شیخ حر عاملی این سخن کلینی را بیانی صریح در شهادت به صحت احادیث کافی – البته به اصطلاح قدما میداند. (صحیح به اصطلاح قدما به معنی قطعیت صدور از معصوم با قرائن قطعی یا تواتر یا شهرت صحت اصول ومنابع اصلی است.)
- شیخ مفید که از معاصران کلینی به شمار میرود، درباره کتاب کافی مینویسد: کتاب کافی از برترین کتابهای شیعه و پرفایدهترین آنهاست. [ تصحیح الاعتقاد، ص ۲۰۲]
- شهید اول، محمّد بن مکّی، در اجازه خود به ابن خازن، ضمن شمردن کتب حدیثی شیعه مینویسد: همانند کتاب کافی، در حدیث شیعه نوشته نشدهاست.[بحارالانوار، ج ۱۰۷، ص ۱۹۰]
- شهید ثانی در اجازه خود به شیخ ابراهیم میسی، کافی را به همراه سه کتاب: من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و استبصار، از پایههای ایمان و ستونهای اسلام میشمارد.[ بحارالانوار، ج ۱۰۸، ص ۱۳۸]
- علامه محمدتقی مجلسی میگوید: همانند کافی در میان مسلمانان نگاشته نشدهاست.[بحارالأنوار، ج ۱۱۰، ص ۷۰]
- علامه محمدباقر مجلسی در کتاب مرآة العقول، شرح مبسوط وی بر کتاب کافی، مینویسد: کتاب کافی از تمام کتب اصول، مضبوطتر و جامعتر است و بهترین و بزرگترین تألیف فرقه ناجیه (شیعهامامیه) است.[مرآة العقول، ج ۱، ص ۳]
- آیتالله خویی در کتاب معجم رجال حدیث، از قول استادش مرحوم آیتالله نائینی، مناقشه در اسناد روایات کافی را حرفه و ترفند عاجزان وناتوانان خواندهاست.[معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۹۹.]
- آیتالله سید محسن حکیم در مستمسک عروة الوثقی، کافی را یکی از کتب اربعه میداند که محور عمل شیعه میباشد. [مستمسک عروة الوثقی، فهرست رموز کتاب]
عناوین و سرفصل های کتاب :
شیخ کلینی در اصول کافی، در هشت عنوان (فصل) به تبیین اصول اعتقادی شیعه و برخی مطالب دیگر که با مسائل اعتقادی ارتباط دارد، پرداختهاست. عناوین این کتاب عبارتند از:
- العقل و الجهل
- فضل العلم
- التوحید
- الحجة
- الایمان و الکفر
- الدعاء
- فضل القرآن
- العشرة
باب عقوبتهاى سريع گناهان ، باب همنشينى با گنهكاران ، باب اصناف مردم ، باب كفر ، باب اقسام كفر ، باب ستونهاى كفر و شعبه هاى آن ، باب صفت نفاق و منافق ، باب شك ، باب گمراهى يا گمراهان ، باب مستضعف ناتوان در دين ، باب آنانكه باميد خدايند و كارشان باخداست ، باب اصحاب اعراف ، باب در بيان حال اءصناف مخالفين و قدريه و خوارج و مرجئه و اهالى شهرهاو بلاد ، باب دل بدست آورندگان ، باب در اشتراك منافقين و گمراهان و شيطان با مؤ منين و فرشتگان در دعوت الهيه ، باب در تفسير گفتار خداى تعالى : و برخى از مردم خدا را بر حرف پرستش كنند ،باب كمتر چيزيكه بنده بسبب آن مؤ من شود و يا كافر و يا گمراه گردد ، باب ثبوت ايمان و اينكه آيا روا هست خدا ايمان را از كسى بگيرد؟ ، اسلام حفظ جان و اداء امانت كند اما ثواب در برابر ايمان است ، باب : ايمان با اسلام جمع شود، ولى اسلام با ايمان جمع نشود ، باب : باب ديگريست از اين باب و اينكه اسلام پيش از ايمانست ، باب ، باب : در اينكه ايمان بهمه اعضاء بدن پخش است ، باب : پيشى گرفتن در ايمان ، باب : درجات ايمان ، باب : باب ديگريست از اين باب ، باب : نسبت اسلام ، باب : خصال مؤ من ، باب : باب ، باب : بيان و وصف ايمان ، باب : برترى ايمان بر اسلام و يقين بر ايمان ، باب : حقيقت ايمان و يقين ، باب : باب تفكر ، باب : باب مكارم ، باب : فضل و امتياز يقين ، باب : راضى بودن بقضاء خدا ،باب : واگذاردن امر بخدا و توكل بر او ، باب : خوف و رجا ، باب : حسن ظن بخداى عزّوجلّ ، باب : اعتراف بتقصير ، باب : طاعت و تقوى ، باب : ورع ، باب : عفت ، باب : اجتناب از محرمات ، باب : انجام واجبات ، باب : استوارى عمل و مداومت بر آن ، باب : باب عبادت ، باب : نيت ، باب ، باب : ميانه روى در عبادت ، باب : درباره كسى كه ثواب خدا را بر عملى بشنود ، باب : باب صبر ، باب : باب شكر ، باب : خوش خلقى ، باب : باب خوشروئى ، باب : راستگوئى و اداء امانت ، باب : باب حيا ، باب : باب عفو و گذشتباب (اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام ) ، باب (اشاره ونص بر ابى الحسن موسى عليه السلام ) ، اشاره و نص بر حضرت ابوالحسن الرضا عليه السلام ، (اشاره و نص بر ابى جعفر دوم (امام نهم ) عليه السلام ) ، (اشاره و نص بر حضرت ابى الحسن ثالث (امام دهم ) عليه السلام ) ،(اشاره و نص بر حضرت ابى محمد (امام حسن عسكرى ) عليه السلام ) ، اشاره و نص بر صاحب خانه (امام زمان عجل الله تعالى فرجه و) عليه السلام ، ذكر نام كسانيكه آن حضرت عليه السلام را ديده اند ، (نهى از نام بردن آن حضرت ) ، باب نادريست درباره غيبت ، (در امر غيبت ) ، (آنچه ادعاى امامت راستگو را از دروغگو معلوم ميكند) ، (كراهيت تعيين وقت ظهور امام عليه السلام ) ، بررسى و آزمايش ، آنكه امامش را شناسد تقدم و تاءخر اين امر زيانش نرساند ،درباره نااهليكه ادعاء امامت كند و كسيكه همه ائمه يا بعضى از ايشان را انكار كند وآنكه … ، كسيكه خداى عزوجل را بدون امامى از جانب او ديندارى كند ، كسيكه بميرد و پيشوائى از ائمه هدى نداشته باشد و اين باب جزء باب سابق است ، درباره سادات حقشناس و منكر حق باب نوادر ، باب بداء ، در اينكه زمين خالى از حجت نماند ، راجع بقول خدايتعالى خداى رحمان بر عرش استوا دارد ، باب امتحان و آزمايش ، باب سعادت و شقاوت ، باب نيكى و بدى ، باب جبر و قدر و امر بين الامرين ، باب استطاعت ، باب بيان و معرفى كردن خدا و اتمام حجت وى ،باب اختلاف حجت خدا بر بندگانش ، باب حجتهاى خدا بر خلقش ، باب هدايت از جانب خداست ، باب ناگزيرى از حجت ، طبقات پيغبران و رسولان و ائمةع ، فرق ميان رسول و نبى و محدث ، در اينكه حجت خدا بر خلقش بر پا نشود مگر بوجود امام ، باب اينكه چيزى در آسمان و زمين نباشد جز با هفت خصلت ، اگر در زمين بجز دو نفر باقى نمانند يكى از آندو حجت است ، شناختن امام و مراجعه باو ، وجوب اطاعت از ائمه ، ائمه، شاهدان خداى بزرگ بر خلق هستند ، در اينكه رهنمايان تنها ائمة باشند ، ائمه عليهم السلام واليان امر خد و گنجينههاى علم اوهستند ، در اينكه ائمه عليه السلام خلفاء خدايند در زمين و درهاى توجه باويند ، در اينكه ائمه عليه السلام نور خداى عزوجل باشند ، ائمه اركان زمين هستند ، باب مخصوص و جامع در فضيلت و صفات امام ، ائمه عليهم السلام واليان امر و حسد برده شدگانى هستند كه خداى عزوجل در قرآن فرموده.
برای دانلود نرم افزار موبایل اصول کافی بر روی لینک زیر کلیک کنید :