کتاب چه كسانی نمي فهمند؟!: گويا و رسا در نقد عرفان التقاطی و تفكرات يونانی – تالیف سيدمحسن طيب نيا
بخشی از مقدمه کتاب:
«طرفداران تصوف، مخالفان و منتقدان را دائماً به قشرى گرى و نفهمى متهم مى كنند و حاضر نيستند با مخالفان عقايد صوفيه به بحث و مناظره آزاد علمى بپردازند و اگر حاضر نيز شوند به جاى بحث علمى، با پيش كشيدن نام برخى از شخصيت ها محترم معاصر و اين ادعا كه آنان مدافع تفكرات عرفاى صوفى بوده اند، جو را متشنّج مى كنند به نحوی كه آن مخالفْ مجبور به سكوت شود و دم برنياورد!
اكنون در اين بخش و بخش هاى بعدى با استناد به پاره اى از سخنان عرفا و متصوفه به خوانندگان محترم نشان مى دهيم كه آيا مخالفان اين تفكرات ، قشرى و نفهمند و يا اينكه آنان آزادانديش و تابع وحى مقدس اند؟!!
در پايان اين مقدمه از تمام خوانندگان محترم درخواست مى نمايم كه اين مجموعه مختصر را بدون پيش داورى و با فكرى آزاد و دور از تعصب مطالعه نمايند و سپس قضاوت كنند.»
فهرست مطالب کتاب
بخش اول
- گويند: نمى فهميد!!
- مقدّمه
- فصل اول: وحدت وجود و موجود.
- فصل دوم: بيان برخى از سخنان ابن عربى و تابعان وى در وحدت وجود.
- فصل سوم: مقام بت پرستى در ديدگاه عرفاى صوفيه
- فصل چهارم: قداست شيطان در عرفان
- فصل پنجم: برخى ديگر از انحرافات عرفاى صوفى
— لذت در جهنم
— شاهد بازى در تصوف
بخش دوم
- نقد كتابچه اى كه به خيال نويسنده بت پرستى را علمى نموده است
- مقدّمه
- دفتر اول: گوساله پرستى در بيانات ابن عربى و شارح آن
- برخى از نقدهاى ما
بخش سوم
- عرفان حقيقى و توحيد در مكتب نورانى خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام
- فصل اول: شاخص هاى عرفان اهل بيت عليهم السلام
- فصل دوم: خداشناسى و معارف توحيدى در مكتب نورانى خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام
1 . معرفت ، صنع و موهبت الهى است و انسان بدون كمك الهى به آن راهى ندارد.
2 . انسان بر فطرت توحيد و اسلام خلق شده است
3 . خداوند به مخلوقش معرفى نمى گردد و مخلوق گزارشى از خالق نمى دهد.
4 . معرفت خدا خارج از دو حد تشبيه و تعطيل است
5 . خداوند به حواس ظاهرى و باطنى شناخته نمى شود
6 . خداوند از خلقش خالى است و خلقش هم از خدا خالى هستند
7 . اسماء و صفات خداوند توقيفى است
8 . نهى از تكلم و تفكر در ذات خدا
9 . كمالات و صفات انسان و ديگر موجودات غير از كمالات و صفات الهى است و فقط در اسم مشتركند و در معنا مختلف
10 . توحيد ذاتى ، صفاتى و فعلى از ديدگاه عرفان و تصوف و خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام
1 . توحيد ذاتى
2 . توحيد صفاتى
3 . توحيد افعالى - نتيجه گيرى و جمع بندى
- كلام آخر
بخش چهارم
- مخالفت استوانه هاى علمى تشيع در برابر جريان تصوف و فلسفه يونان
- فصل اول: رد تصوف در كلام معصومين عليهم السلام و علماى شيعه
- فصل دوم: سرچشمه هاى تصوف منتسب به اسلام
- فصل سوم: ديدگاه علماى بزرگ تاريخ تشيع درباره فلسفه
– هشام بن حكم ( متوفاى 199 ق )
– فضل بن شاذان نيشابورى ( متوفاى 260 ق )
– حسن بن موسى نوبختى ( 300 ق )
– شيخ مفيد ( متوفاى 413 ق )
– قطب الدين راوندى ( متوفاى 573 ق )
– ابوالمكارم حمزة بن على بن زهرة حلبى ( متوفاى 585 ق )
– سيدبن طاووس ( متوفاى 664 ق )
– علامه حلى ( متوفاى 726 ق )
– شهيد ثانى ( متوفاى 966 ق )
– شيخ بهايى ( م 1031 ق )
– ملامحسن فيض كاشانى ( متوفاى 1091 ق )
– ملامحمد طاهر قمى ( متوفاى 1098 ق )
– علامه مجلسى ( متوفاى 1111 ق )
– علامه بحرالعلوم ( متوفاى 1212 ق )
– ميرزاى قمى ( متوفاى 1231 ق )
– ملااحمد نراقى ( متوفاى 1245 ق )
– شيخ انصارى ( متوفاى 1281 )
– صاحب جواهر ( متوفاى 1266 ق )
– علامه وحيد بهبهانى
– آيت اللَّه بروجردى ( متوفاى 1380 ق )
– آيت اللَّه سيد ابوالقاسم خويى ( متوفاى 1413 ق )
– علامه محمدرضا مظفر ( متوفاى 1388 ق )
– امام خمينى
– آيت اللَّه صافى گلپايگانى - فصل چهارم: آيا فيلسوفان يونان باستان موحد بودند ؟!!
برای دانلود فایل PDF کتاب چه كسانی نمي فهمند؟ روی لینک زیر کلیک کنید: