بسمه تعالی
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
حضرت آیت الله سیستانی :
مناسب نیست که مومن به این امور اشتغال پیدا کند ، بلکه بعضی از آن افعال شبهه حرمت یا احیانا حرمت دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
این کارها مورد تایید نیست . والله العالم
حضرت آیت الله شبیری زنجانی :
هر گونه فاصله گرفتن از روش حقه فقها و علمای عظام خطری بزرگ است . هر کاری که موجب تایید حرکت های باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقه در آن باشد جایز نیست .
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :
هیچ کدام از این اعمال جایز نیست و باید از آن بپرهیزید. همیشه موفق باشید .
حضرت آیت الله علوی گرگانی :
تلاش برای این امور امر مذمومی است و عرفان واقعی نمی باشد و باید حتی المقدور در مسیر رشد و تعالی به ترک گناه و انجام واجبات و اخلاص در عمل و کسب رضایت پروردگار توجه شود .
حضرت آیت الله محقق کابلی :
در فرض سوال تمام کارهای فوق حرام است .
حضرت آیت الله سبحانی :
این کارها خارج از سنن طبیعی است ، قهرا آثار زننده ای دارد و گاهی سبب آزار ارواح می شود . فقها این بحث را تحت عنوان تسخیر و یا سحر جایز نمی دانند و غالبا چیزهایی که از این راه کشف می شود با واقع تطبیق نمی کند .
حضرت آیت الله محفوظی :
تمام این امور خلاف احتیاط است و راه منحصر به ترک گناه و معصیت در اعتقادیات و عملیات است .
حضرت آیت الله نوری همدانی :
در فرض سوال ، هیچ یک از موارد مزبور جایز نیست .
حضرت آیت الله مظاهری :
آنچه نوشته اید حرام است و جوانان باید عقل خود را به کار بگیرند و برای عرفان و سیر و سلوک ، تقوا را رعایت کنند . یعنی به اجتناب از گناهان و انجام واجبات ، اهمیت جدی بدهند و در به جا آوردن مستحبات و ترک مکروهات و شبهات هم به اندازه توان کوشا باشند .
حضرت آیت الله گرامی :
- باید مراقب بود که این عناوین ، دامی برای انحرافات اعتقادی و عملی نباشد .
- موت اختیاری اگر احتمال خطر عدم امکان بازگشت باشد حرام بزرگی است .
- ارتباط با ارواح و نیز جن ، اگر صرف ارتباط باشد ، بدون ضرر بر شخص و بدون تسخیر روح و جن – که سلب آزادی از آنها جایز نیست – اشکال ندارد .
تصاویر اصلی استفائات صورت گرفته از مراجع معظم :