پیشنهادی:

نفوذ صوفیان فرقه ای (ذهبیه) در سایت حوزه (hawzah.net)

مدیر سایت
2,776

ترویج فرقه ی ذهبیه در سایت حوزه علمیه (hawzah.net)

یکی از خطرناک ترین و منحرف ترین فرق صوفیه، فرقه ذهبیه است که توانسته در طی چند دهه اخیر، به صورت مخفیانه و چراغ خاموش، در بسیاری از مراکز فرهنگی-دینی نفوذ کند و به جذب عوام بپردازد.

اخیرا مشاهده شده که مراکز وابسته به حوزه علمیه از جمله سایت حوزه دات نت (www.hawzah.net) نیز خواسته یا ناخواسته به تبلیغ و ترویج این فرقه ضاله دامن زده اند.

در برخی مقالات سایت حوزه دات نت، از فرقه ضاله ذهبیه با الفاظی همچون عرفان “حقیقی” و “علّیه” یاد شده و این فرقه، تافته ی جدا بافته و کاملاً متفاوت از دیگر فرق صوفیه معرفی می شود و عملا ننگ فرقه داری و تساهل و تسامح در شریعت را از دامان ذهبیان پاک می کند. با اینکه تا قرن هفتم، تمام اقطاب فرقه ذهبیه در مذهب اهل سنت بودند این سایت برخلاف تمام گزارشات و شواهد تاریخی متقن، مقالاتی را منتشر می کند که در آنها ادعا شده تمام اقطاب فرقه ذهبیه، شیعه اثنی عشری هستند.

ادعای تشیع اقطاب ذهبیه و نجم الدین کبری!

در یکی از مقالات این سایت به اشتباه چنین نوشته شده است:

از معروفترین اقطاب ذهبیه که به نام او یعنی ذهبیه کبرویه مشهور گشته اند، شیخ نجم الدین کبری (مقتول ۶۱۸ ه . ق) است. مشایخ سلسله ذهبیه به طورکلی شیعه مذهب اند و ده تن از اقطاب سلسله ذهبیه در سراسر دوران صفوی به منصب ارشاد اشتغال داشته اند.

تصویر و آدرس مطلب فوق :

http://www.hawzah.net/fa/Article/View/82291/ظهور-سلسله-صفویه-نقطه-عطفی-در-تاریخ-ایران-/

مذهب نجم الدین کبری قطب دوازدهم فرقه ذهبیه

بیشتر مورّخان و دانشمندان، نجم الدین کبری را شافعی مذهب می‌دانند. [۱]

مذهب علاء الدوله سمنانی قطب هفدهم فرقه ذهبیه

چطور می توان ادعای شیعه بودن اقطاب ذهبیه را پذیرفت درحالیکه قطب هفدهم این فرقه علاء الدوله سمنانی در کتاب “العروه” به صراحت پرده از مذهب خویش برداشته و می گوید:

«و وجدت السنیه المشهوره باهل السنه و الجماعه، اهل الحق ثابتین المستقیم غی المنحرفین الی جانبی الغلو و التقصیر و الافراط و التفریط .

من طریقه سنی را که مشهور به اهل سنت و جماعت است طریق حق یافتم که ثابت بر راه مستقیم هستند و به جانب غلو و تقصیر و افراط و تفریط منحرف نشده اند!» [۲]

اغلب اقطاب فرقه ذهبیه سنی مذهب بودند و شیعیان را گمراه و فاسد العقیده می دانستند، افرادی مانند: احمد غزالی، نجم الدین کبری، مجدالدین بغدادی، علاءالدین سمنانی و ابوالنجیب سهروردی و … .[۳]

علاء الدوله سمنانی و وفات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)!

نکته قابل توجه این است که در برخی از مقالات این سایت، مطالبی برای سران فرقه ذهبیه ادعا شده که اقطاب و مشایخ ذهبیه در کتب و رسائل خود، چنین عناوینی را نقل ننموده اند!

برای نمونه به دروغ چنین نوشته شده است:

چنگ زدن دقیق به ظاهر دین و مظاهر شرع و توسّل به قرآن کریم و احادیث معصومان(ع) همچنین کمک خواهی همه گاهی و همیشگی از حضرت ولی عصر صاحب الزّمان(عج) و حاضر و ناظر دانستن ایشان در همه حال از گامهای نخستین سیر و سلوک در مشرب و مسلک ذهبیّه به شمار می رود.

چگونه می توان چنین سخنی را پذیرفت درحالیکه علاء الدوله سمنانی قطب هفدهم فرقه ذهبیه در دو کتاب خود یعنی “چهل مجلس” و “عروه” می گوید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) فوت کرده است؟!! وی می گوید :

امام زمان حجه بن الحسن ۱۹ سال قطب صوفیه بودند و فوت کرده و دفن شده اند![۴]

تمجید سایت حوزه از ابوالقاسم راز شیرازی قطب فرقه ذهبیه

چرا باید در سایتی که منتسب به حوزه علمیه قم می باشد، از اقطاب منحرف فرقه ضاله ذهبیه (یعنی ابوالقاسم راز شیرازی) با این تعابیر یاد شود:

یکی از رجال بزرگ عرفان اسلامی که آثار و تألیف او مجموعه نفیس و کاملی از مبانی توحید واصول سیر و سلوک می باشد، عارف کامل نیمه دوم قرن سیزدهم (متوفی ۱۲۸۶ ه . ق) میرزا ابوالقاسم حسینی شریفی ذهبی معروف به «میرزا بابا» و متخلص به «راز شیرازی» از اقطاب سلسله ذهبیه می باشد.

تصویر و آدرس مطلب فوق :

http://www.hawzah.net/fa/Seminar/View/85444/احوال-و-آثار-جناب-راز-شیرازی

ابوالقاسم راز شیرازی از صوفیان و غالیان مشهور بوده است و اشعار فراوانی در این زمینه سروده است.

تمجید سایت حوزه از سید علی همدانی قطب فرقه ذهبیه

در یکی دیگر از مقالات این سایت درباره قطب دیگر ذهبیه یعنی سید علی همدانی چنین نوشته شده است:

میر سید علی همدانی از اکابر عرفای ایرانی است که در مشرق زمین شهرت زیادی دارد.

تصویر و آدرس مطلب فوق :

http://www.hawzah.net/fa/Article/View/80665/اندیشه-سیاسی-میر-سید-علی-همدانی/

جای تاسف است که سایت منتسب به حوزه علمیه قم، از صوفیانی که ابلیس را موحّد می دانند دفاع نموده و آنها را تبلیغ می کند.

احمد غزالی (قطب نهم فرقه ذهبیه) و تمجید و تقدیس ابلیس

آری احمد غزالی که قطب نهم فرقه ذهبیه است معتقد می باشد که نباید ابلیس را لعن کرد بلکه جایگاه او از اولیاء و انبیاء نیز بالاتر است و باید به او اقتدا نمود! احمد غزالی می گوید:

کسی که از ابلیس،توحید نیاموزد زندیق است![۵] ابلیس سید الموحدین است.[۶]

یکی از علمای معاصر غزالی درباره غزالی می نویسد:

من از کار این مرد(غزالی) در شگفت نیستم، و نه از دریدگی حیاء از صورتش، بلکه از چهارپایان حاضر در مجلس در حیرتم که چگونه سکوت نمودند و انکارش نکردند؟ آری، شریعت در دل بسیاری از مردم سرد شده است.[۷]

این موارد تنها مشتی از خروارها تمجید و تعریف و ترویج فرقه ذهبیه در این سایت بود. چرا مدیران سایت حوزه ، بدون رصد و تحت نظر داشتن فعالیت گردانندگان این سایت، اجازه نشر چنین مباحثی را می دهند تا موجب اغوا و تشویش افکار ایتام آل محمد (علیهم السلام) و بد نامی حوزه علمیه گردد؟!


[۱] الوافی بالوفیات، ج ۷، ص ۱۷۲؛ سیر أعلام النبلاء، ج ۱۶، ص ۱۱۸؛ أدنه، أحمد بن محمد، طبقات المفسرین، محقق: خزی، سلیمان بن صالح، ص ۲۲۰، مکتبه العلوم والحکم، عربستان سعودی، چاپ اول، ۱۴۱۷ق؛ موسوعه طبقات الفقهاء، ج ۷، ص ۲۷.

[۲] العروه الاهل الخلوه و الجلوه، ص ۵۰۳

[۳] السائر الحائر، ص۱۹-آداب المریدین سهروردی ص ۴۸-ذخیره الملوک سید علی همدانی ص ۱۷

[۴] علاء الدوله سمنانی قطب هفدهم سلسله ذهبیه در دو کتاب خود یکی چهل مجلس ص ۱۷۶و۱۷۷

ودرکتاب العروه لاهل الخلوه و الجلوه ص ۳۶۷و۳۶۸

[۵] المنتظم ج۹/ص۲۶۰

[۶] شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱،ص۵۳

[۷] تلبیس ابلیس، ابن جوزی، ص ۲۵۹

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید