پیشنهادی:

آیت الله وحید خراسانی: عاشق فلسفه بودم – آنچه گمشده، فقط در کتاب و سنت است

مدیر سایت
7,017

آیت الله وحید خراسانی : ابتدا عاشق فلسفه بودم – اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است

 

A.VAHIDبه گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری حوزه ، آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ»، گفت: همه آلهه‌ها از دو مسأله انقاد و شفاعت عاجز هستند.

 

ایشان با بیان اینکه اثر توحید توکل است، ابراز کرد: کسانی که ایمان به توحید دارند متوکل هستند؛ انسان اگر توکل داشت موحد و اگر توکل نداشت مشرک است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به مراتب توحید و شرک، اظهار داشت: آنهایی که موحد خالص هستند به مقام توکل رسیده‌اند و به وحدانیت خدا ایمان دارند.

 

آیت الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»، گفت: آنچه به انسان می‌رسد یا ضرّ و یا خیر است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: از آیه فوق استفاده می‌شود که هر خیر و ضرّی از سوی خداوند و متعال است، اگر خدا ضرری بفرستد کسی جز خداوند نمی‌تواند آنرا برطرف کند و اگر خیری بدهد بخشش او را ردّ کننده‌ای نیست.

 

ایشان با بیان اینکه بهترین مقام این است که انسان پستی و وادادگی خود نزد خداوند را متوجه شود، افزود: اگر انسان بداند که علماً و عملاً به حقایق نرسیده و بداند که نمی‌داند و بفهمد که نفهمیده این بالاترین نعمت است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به معنای توکل، اظهار کرد: توکل به قدری مهم است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل این مسأله را سؤال کرد و جبرئیل جواب داد توکل مرکب از علم و عمل است.

 

آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: در روایتی از امام علی(علیه السلام) آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در شب معراج از خدا سؤال کرد که کدام اعمال افضل است و خداوند فرمود؛ افضل از توکل و رضا به قضای الهی نیست.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر کسی از همه برید و به خدا معتصم شد خداوند او را از کید و کینه دشمنان می‌رهاند؛اگر به توحید رسیدیم به توکل خواهیم رسید اما اگر بویی از توحید و خداشناسی نبرده باشیم بویی از حقایق قرآنی نخواهیم برد.

 

ایشان با تأکید بر اینکه همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید