پیشنهادی:

گرایش به کتب محی الدین عربی و امثال آن یک روش معمول در حوزه شده است

مدیر سایت
2,291

دیدار آیت الله بحرالعلوم(دام ظله) با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد امین مامقانی(دام ظله) در نجف – گرایش به کتب محی الدین عربی و امثال آن یک روش معمول در حوزه شده است

 

 

آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی (دام ظله ) در دیدار با مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد امین مامقانی (دام ظله) که در نجف اشرف صورت گرفت در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه مباحث کلامی و اصول اعتقادات به ندرت مطرح می شود، ابراز داشتند: لزوم طرح بیشتر این مباحث در حوزه ها به این جهت است که شبهات و مطالب مخالفین به صورت روزافزون در حال طرح است و باید با آن مقابله شده و به سوالات و شبهات مطرح شده پاسخ گفت.

ایشان ادامه دادند: اخیراً در بعضی از حوزه ها کارهایی در این راستا صورت گرفته که بیشتر جنبه دانشگاهی دارد و سمت و سوی نمره و امتیاز است وعمیق نیست، سابقاً دروس مرحوم آیت الله جواد بلاغی ، مرحوم آیت الله طیب اصفهانی و امثال آنها بود.

معظم له گفتند: عرفان نمائی در حوزه زیاد است، و ما عاقبت آن شیخ را مشاهده کردیم که اخیراً آقائی گفته بود که شمر و یزید به بهشت می رود!آن هم از باب اینکه مولوی گفته که شمشیر در دست ابن ملجم دست، دست خداست و … این ها در حوزه است و حوزه را محکوم می کند، یعنی حوزویان در نگاه دانشگاهیان قشری معرفی می شوند.

معظم له ادامه دادند: تدریس کتب عرفان و گرایش به کتب محی الدین عربی و امثال آن یک روش معمول در حوزه شده است و تاثیر آن بر روی طلاب باید بررسی شود که در آینده چه مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه کار طلاب، کاری کلیدی است و با افکار مردم سروکار دارند افزودند: تبلیغ این مسائل به صورت گسترده آن هم به اسم و با مهر حوزه انجام می پذیرد و در واقع باید از نفوذ تصوف در لباس حوزه جلوگیری شود.

ایشان در ادامه با اشاره به چاپ کتابی به تشریح اهداف نویسنده آن پرداخته و گفتند: این کتاب که تاکنون به چند زبان ترجمه نیز شده و نویسنده آن با عنوان آیت اللهی، استاد حوزه، سیادت و علم در این کتاب به صورت فراوان به مدح تصوف پرداخته است و به مداحی حلاج ، مولوی، محی الدین و معصوم علی شاه می پردازد.

معظم له با بیان اینکه از دیگر خطراتی که نسل امروز را تهدید می کند این است که بعضی از طلبه ها بعد از اینکه یک دوره آنهم به شکل دانشگاهی و ترمی و نمره می خوانند، در مسیر مسائل کشف و کرامات وادعا می افتند، ادامه داد: فقه و فقاهت آنها عظمتش را از دست داده و حوزه و فقیه در دید آنها عظمت ندارد و پرداختن به مسائل نفی و اثبات و اختلاف و درگیری برایشان اصل می شود.

وی افزود: متاسفانه این مسائل آفت حوزه های علمیه شده است و دشمنان و مخالفین نیز همین را می خواهند و باید در حوزه نجف اشرف کاری انجام شود تا طلاب از نظر عقاید دوره خوبی را ببینند و تحصیلشان صرفا فقه و اصول نباشد که تفقه در مورد عقاید به ویژه در بخش امامت و مهدویت خیلی لازم است.

ایشان با بیان اینکه امروز در عراق هم مکاتب جدید بویژه مدعیان نیابت در حال شکل گیری و توسعه است ابراز داشتند: طلاب باید همزمان با کتاب امثال کفایه یک کتاب عقیدتی نیز بخوانند و در این زمینه نیز باید یک کتاب عقیدتی در بحث امامت و مهدویت نوشته شود و این کتاب جزء دروس حوزه شود.

معظم له کتاب ” المنهج القویم فی اثبات الامامه فی الذکر الحکیم” نوشته حضرت آیت الله سید محمد رجایی در بحث ولایت را کتابی ارزشمند دانسته و گفتند: ما از این کتاب استفاده کردیم و در تدریس امامت نیز برای طلاب به کاربردیم و طلاب نیز از آن به خوبی استفاده می کنند و مناسب است که این کتاب یا کتابهای دیگرعقایدی جزء دروس قرار گیرند.

42.jpg (600×350)

23.jpg (600×350)

14.jpg (600×350)

ارسالی توسط : عبدالله امامی

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید