پیشنهادی:

انتقاد شدید آیت الله صافی گلپایگانی از برگزاری همايش عرفان ملّی شرق در شاهرود

مدیر سایت
3,391

انتقاد شدید آیت الله صافی گلپایگانی از برگزاری همايشي با عنوان عرفان ملّي شرق در شاهرود – امثال بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی باعث خجالت ما هستند

قرار است همايشي در شاهرود به عنوان عرفان ملّي شرق براي ابوالحسن خرقاني و بايزيد بسطامي برگزار كنند. شما اگر تذكرة الاولياء را ببينيد، متوجه خواهيد شد كه اينها چه عقايدي دارند. اگر ما بخواهيم مثل بايزيد را معرفي كنيم و بگوييم سابقه ما اين است واقعاً اسباب خجلت مي شود؛ حرف هايي در تذكرة الاولياء از قول او نقل شده است كه انسان واقعاً خنده اش مي گيرد، و هيچ توجيه و تأويلي نمي پذيرد.

به گزارش «شیعه نیوز» ، آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار جمعي از مسئولان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم اسلامي رضوي در مشهد مقدس، با بیان این که وظايف روحانيت و دانشگاه ها این است که علم و قدرت جامعه را افزايش دهند، گفتند: علمی که انسانيت انسان را كامل، فضايل معنوي انسان را بالا برده، دوستي و همكاري بين بشر را ارتقاء، و اصلواً اساس دعوت اسلام و هدايت هاي اهل بيت(علیهم السلام) است، بر تعاون در بقا است؛ يعني بشر همه با هم باشند، و نبايد تنازع در بقا داشته باشند که این خلاف اين چيزي كه الان بر بشريت و دنيا حاكم است كه همه براي بقا تنازع دارند؛ طوري است كه بقاي همديگر را نمي خواهند و بقاي ديگران را منافي با بقاي خودشان مي دانند.

معظم له اضافه کردند:‌ اين اوضاع ناامن برخي كشورها براي اين است كه همه تنازع در بقا دارند؛ ولي اسلام اين را نمي گويد.

*انتقاد از برگزاری همایش عرفان ملی شرق

معظم له با اشاره به آیه «تَعَاوَنُوا عَلَي البِرِّ وَ التَّقوي»، گفتند: اگر اين طور باشد مطمئناً دنيا به سمت خير و سعادت پيش مي رود، ولي متأسفانه الان دنياي اسلام و بلاد مسلمانان به اين مكتب و شعارها توجه نمي كنند، و راه هاي ديگري پيش گرفته اند؛ راه هايي كه نهايتش ضلالت و گمراهي است.

ایشان خاطرنشان کردند: به طور مثال همين چند روز ملتفت شدم كه قرار است همايشي در شاهرود به عنوان عرفان ملّي شرق براي ابوالحسن خرقاني و بايزيد بسطامي برگزار كنند. شما اگر تذكرة الاولياء را ببينيد، متوجه خواهيد شد كه اينها چه عقايدي دارند. اگر ما بخواهيم مثل بايزيد را معرفي كنيم و بگوييم سابقه ما اين است واقعاً اسباب خجلت مي شود؛ حرف هايي در تذكرة الاولياء از قول او نقل شده است كه انسان واقعاً خنده اش مي گيرد، و هيچ توجيه و تأويلي نمي پذيرد.

آیت الله صافی گلپایگانی افزودند:‌ ما هيچ وقت، خودمان را به اين سوابق معرفي نمي كنيم. همه از اطراف و اكناف بيايند و در اين معرفي ها چه چيزي را ببينند؟!

معظم له گفتند:‌ اگر بخواهيد كسي را مثلاً در منطقه شرق؛ طوس و خراسان معرفي كنيد شيخ طوسي را معرفي كنيد كه آن همه علوم و خدمات داشته است.

این مرجع تقلید اضافه کردند: در مورد ابوالحسن خرقاني هم بزرگترين كاري كه توانسته انجام دهد اين است كه مي گويد با خدا چند مرتبه كشتي گرفتم و در مرحله آخر خدا بر من غالب شد. اينها حاكي از جوّ جهل و جهالتي است كه وجود دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که‌ شما اگر واقعاً به دنبال علم و معرفت هستيد، نهج البلاغة را ترويج كنيد، گفتند: مكتب اهل بيت (علیهم السلام) كه مغفول عنه واقع شده است را معرفي كنيد و همين عهدنامه مالك اشتر را كه نمي شود برايش قيمتي تعيين كرد به مردم بگوييد.

معظم له افزودند:‌ جرج جرداق آن دانشمند بزرگ مسيحي در كتاب «الامام علي صوت العدالة الانسانية» منشور 28ماده اي سازمان ملل را با اين عهدنامه مقايسه مي كند؛ عين عبارت آن منشور را نوشته و در مقابل هر ماده يك جمله از همين عهدنامه نوشته است. آن وقت در آنجا گفته كه شما بياييد اين را مقايسه كنيد ببينيد كه بعد از هزار و چهارصد سال كه دنيا با اين همه تحركات و انقلاب روبرو بوده است، اين عهدنامه بسيار كامل تر از اين منشور است.

این مرجع تقلید اضافه کردند:‌ سپس جرج جرداق چهار فرق عمده بين اين دو مي گويد كه دو جهت آن اين است: يكي اينكه وقتي مي خواستند منشور بنويسند به قول خودشان همه حقوقدانان و دانشمندان و اشخاص مطلع را در جلسات و كنفرانس هايي جمع كردند و به ادعاي خود جمله هايي نوشتند كه كامل تر از آن نباشد. بعد هم در روزنامه ها نوشتند كه هر كس نظري دارد ارائه بدهد ولي اين عهدنامه را اميرالمؤمنين علي عليه السلام بدون مقدمه في‌البداهه نوشتند و به مالك دادند.

ایشان افزودند:‌ يك فرق ديگر اينكه اينهايي كه اين منشور حقوق بشر را نوشتند اول كسي كه به آن عمل نمي كند خودشان هستند و اوضاع دنيا گواه آن است، اما اين كه اميرالمؤمنين عهدنامه را نوشتند اول كسي كه متعهدتر از همه به آن بود به شهادت تاريخ زندگاني حضرت، خود ايشان بود.

این مرجع تقلید تصریح کردند:‌ غرض اينكه قدر اهل بيت (علیهم السلام) و هدايت هاي آن را ندانستيم و نشناختيم و به همين خاطر به حرف هاي ديگر كه گمراهي است دچار شديم.

*دعاهایی که می خوانیم همه علم و معرفت است

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه خطاب به جوانان دانشجو گفتند:‌ بايد از خدا بخواهيد كه در خدمت به اسلام و كسب عنايت حضرت ولي عصر (عجل الله تعالی فرجه) از آنچه در توان داريد كوتاهي نكنيد؛ خصوصاً در عرصه دانش و معرفت، بايد اهتمام ما بيشتر شود و مجهولاتي كه بشر دارد، از آن كاسته و روز به روز رو به پيشرفت و ترقي باشيم.

معظم له با بیان این که امام رضا(علیه السلام) توانستند بسياري از مطالب و علوم اسلامي را كه تا آن وقت حتي مخفي مانده بود به مردم برسانند و تبليغ كنند، گفتند: ما از جنبه ذخائر علمي هيچ چيز كم نداريم؛ يعني همه مايه هاي علمي اعم از قرآن مجيد، نهج البلاغه، كتب اربعه و ساير آثاري كه از اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسيده، در اختيار شيعه است.

این مرجع تقلید افزودند:‌ما حتي اين دعاهايي كه مي خوانيم همه اش علم و معرفت بوده و انسان را مي سازد و تربيت مي كند.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی مبنی بر این که “به اخلاق خداوند متخلق و آراسته شويد” و بیان این که حيثيت بشر به علم است، گفتند: دو صفت از صفات خداوند متعال كه از همه صفات بالاتر است و مي شود گفت كه ساير صفات ثبوتيه هم به اين دو برمي گردد، صفت علم و قدرت بوده و تخلّق به اين دو صفت، تخلق به اخلاق خداوند است. از این رو هر چه بروز اين دو صفت در جامعه بيشتر باشد، آن جامعه بيشتر حيات دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه با بیان این که امت اسلام در ظلمت ها و تاريكي ها درخشندگي دارد و مسلمان هر كجا برود به علم و دانش و به معرفتش جلوه مي كند، تصریح کردند: ما مسلمانان از ديگران بي نيازيم و ديگران به معارف ما نيازمند هستند و بايد از ما كسب علوم و معرفت كنند.

*هشدار نسبت به دین گریزی جوانان

معظم له با تأکید بر این که دشمني ها و هجوم هاي مختلفي كه الان عليه دين اسلام مطرح شده است زياد است و بايد در دانشگاه ها جواب همه اينها مطرح شود،‌ گفتند: بايد براي اين دين ستيزي و دين گريزي كه در بعضی جوانان پيدا شده، فكري كرد؛ البته نمي خواهيم بگوييم تحت چه عواملي اين ايجاد شده است.

این مرجع تقلید افزودند: هر كجا نقصي باشد، از جهت اين است كه ما به اسلام و هدايت هاي ائمه(علیهم السلام) عمل نكرده ايم و اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دين و قرآن روي مي‌آورند.

ایشان افزودند: نواقص موجود در جامعه نه تنها هيچ ارتباطي به دين و قرآن ندارد، بلكه همه‌ از عمل نكردن به قوانين شرع مقدس و عدم پايبندي به احكام مي‌باشد.

معظم له در پایان سخنان شان با اشاره به فعالیت های دانشگاه علوم اسلامي رضوي مشهد، گفتند: این دانشگاه بايد مركزي جهاني براي علوم اسلامي بوده و آوازه آن در بين دانشگاه ها در شعب مختلف تفسير، حديث، رجال، اصول، فقه و علوم ديگر، بيشتر اسباب افتخار عالم اسلام باشد.

منبع : خبرگزاری حوزه

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید