پیشنهادی:

آيت‌الله وحيد خراساني : تفسير به رأي قرآن موجب كفر مي‌شود

مدیر سایت
1,406

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه قم، آيت‌الله حسين وحيد خراساني در درس تفسير قرآن در مسجد اعظم در تفسير صراط مستقيم تصريح كرد: صراط مستقيم مسيري است كه عقل كل و كل العقل و نبوت كليه و كل النبوت و الرسالت بر اين صراط مرسل است.

وي ادامه داد: مرجع در فهم صراط مستقيم دو مرجع است يكي قرآن و ديگري كلمات كساني كه خداوند به آن‌ها قرآن را آموخته است و مفسر ممكن نيست غير از عترت او باشد كه واصل به مقام عصمت كبري است.

آيت‌الله وحيد خراساني با بيان اينكه فهم قرآن دور از عقول بشر است، تأكيد كرد: همان طور كه حيوان در مرتبه پائين‌تر از انسان است و نمي‌تواند انسان را درك كند عقل نيز در مرتبه پائين‌تر از وحي است و نمي‌تواند وحي را درك كند.

اين مرجع تقليد ادامه داد: عقل وقتي دون وحي شد ممكن نيست به حقيقت وحي پي ببرد و رسيدن به حقيقت قرآن يا از طريق خود قرآن و يا از طريق كساني كه به مرتبه وحي رسيده‌اند ممكن است و اين برهاني كاملاً عقلاني است.

استاد برجسته حوزه علميه قم تصريح كرد: در حدود 45 بار در قرآن كريم بحث از صراط مستقيم آمده است كه نشان دهنده اهميت آن است و كيفيت آيات نيز عجيب است.

وي تأكيد كرد: فهم آيات قرآن ساده نيست و جمع نخبه بشريت هستند كه بعد از مقام محسنين و مصلحين به صراط مستقيم هدايت شده‌اند.

ما هم چند نمونه از احادیث مرتبط با این مطلب را در اینجا مى آوریم :

امام صادق (ع ) فرمود: کـسـى کـه قـرآن را بـه راى خـود تـفـسـیـر کند, اگر هم صحیح و مطابق با واقع تفسیر کند ، اجرى ندارد.

(تفسیر عیاشى جلد ۱ صفحه ۱۸ و بحارالانوارجلد۹۲ صفحه)

و نیز فرمود: کـسـى که درباره حقایق و معارف و معانى قرآن سخن به راى خود بگوید اگر درست هم گفته باشد خطا کرده است .

حضرت باقرالعلوم (ع ) فرمود: چیزى دورتر از تفسیر قرآن از عقول مردم نیست .(جامع احادیث الشیعه جلد ۱ صفحه ۱۶۲, باب حجیته فتوى الائمه , المحاسن صفحه۲۶۸ .)

امام صادق (ع ) فرمود: کسى که قرآن را به راى خود تفسیر کند جایگاهش پر از آتش قرارداده مى شود.(تفسیر عیاشى جلد ۱ صفحه۱۲)

حضرت امام رضا علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت می کند که خدای­عزّوجلّ فرمود : به من ایمان نیاورده است هر کس کلام مرا به رأی خود تفسیر نماید و مرا نشناخته آنکه مرا به خلق خودم تشبیه نماید و بر دین من نیست هر کس در دین من قیاس را بکار برد.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید