پیشنهادی:

آیت الله صافی گلپایگانی: من کتاب محمد حسین طهرانی را در کتابخانه ام نمی گذارم

مدیر سایت
5,150

آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله و رد کتاب الله شناسی آقای طهرانی

در کتاب “ما سمعت ممن رأیت” از قول سید عبدالهادی تهرانی ( نوه سید محمدحسین طهرانی) نقل شده است که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله، کتابهای آقای طهرانی را حتی در کتابخانه خود نیز نمی گذاشتند:

«سال گذشته با دایی ام -جناب آقای سید احمد رضوی- رفتیم منزل آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی، کتاب الله شناسی جدّم را بردم. وقتی آقای رضوی مرا معرفی کردند که نوهٔ آقای حاج سید محمد حسین حسینی تهرانی هستم ، آقای صافی چند مرتبه با تعجب گفتند: آقای رضوی! آقای سید محمد حسین! بعد هم گفتند: من این کتاب ها را در کتابخانه ام نمی گذارم ، ببرید. کتاب را نگرفتند و گفتند: یک وقتی من یک کتاب اخلاقی مطالعه می کردم ، مرحوم آیت الله حاج سید احمد خوانساری آمدند وقتی دیدند ، گفتند: این کتاب را مطالعه نکنید. من تعجب کردم هر چه خواندم مطلب خلافی در آن ندیدم جز این که متوجه شدم یکی دو صفحه راجع به وحدت وجود مطالبی نوشته است.»

همچنین بخوانید: دانلود کتاب عرفان از حقیقت تا پندار – گذاری در مکتب لاله زاری(علامه طهرانی)

آیت الله رضوی یکی دیگر از عالمان ربانی بود که با فرقه و جریان آقای طهرانی مخالفت می کرد. ایشان کسی بود که آقای طهرانی وی را قبول داشت و او را مانند شیشه صاف و زلال میخواند. (ما سمعت، ج ۲، ص۱۱۴) اما آیت الله رضوی عرفان و روش آقای طهرانی را قبول نداشته و نوه خود را از روش او برحذر می داشته است. در كتاب “ماسمعت ممن رأيت” از سید عبدالهادی حسینی تهرانی (نوه آقایان طهرانى و رضوی) چنین نقل می کند:

«همچنین نقل کردند: گاهی آقاجون -آیت الله فقید مرحوم حاج سید رضا رضوی طوسی- مرا تنها می دیدند می گفتند: راه صحیح فقط راه محمد و آل محمد علیهم السلام است، من روز قیامت جلوی تو را می گیرم که حقیقت را به تو گفتم. گاهی می گفتند: بر فرض آقای حدّاد درست باشد و نوری داشته باشد، لامپ پنج است و امام حسین علیه السلام خورشید است، چگونه پدربزرگ تو -جناب آقای سید محمد حسین حسینی تهرانی- خورشید را رها کرده و سراغ این آهنگر آمده است.»

منبع: ما سمعت ممن رأیت، سید مجتبی بحرینی، ناشر:ژیکان، مشهد، ج۲، صص ۱۱۳-۱۱۴

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

1 دیدگاه دربارهٔ «آیت الله صافی گلپایگانی: من کتاب محمد حسین طهرانی را در کتابخانه ام نمی گذارم;

  1. السلام علی باب الله الذی لا یؤتی الا منه،السلام علی سبیل الله الذی من سلک غیره هلک.

    فرازی اززیارت نامه امام زمان ارواحنا فداه وعجل الله فرجه الشریف

    همین فراز شریف برای یافتن راه بس است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید