پیشنهادی:

ترویج انحرافات عجیب تصوف در سایت حوزه علمیه hawzah.net

مدیر سایت
3,929

علی اکبر خانجانی یکی از مدعیان به اصطلاح عرفان است که مطالب عجیب و غریبی را بیان نموده و انحرافات بسیاری دارد.

علی اکبر خانجانی و سلوک عرفانی بی نظیر طاهره قره العین!

برای نمونه به برخی از مطالب وی به صورت تیتروار اشاره می شود:

وی درباره طاهره قره العین می نویسد:

«طاهره قرّه العین ، شاعر ، عاشق ، عارف ، مجتهد ، مجاهد ، فیلسوف و انقلابی منحصر بفرد تاریخ ایران و جهان از این نوع استثنا بشری است که مکان و زمان و دوران خود را پشت سر نهاد و به راستی امامی برای همۀ زمانها شد و اسوۀ یک زن کامل و جامع جمیع همۀ فضائل انسانی که حتّی در مردان هم کمتر یافت می شود. زنی که جمال و کمال و جلال هر سه را به تمام و کمال داشت!» [۱]

البته وی به همین مقدار بسنده نمی کند و در مطالبی طولانی برای بیان منقبت و فضائل طاهره قره العین قلم فرسائی می کند که می توانید با کلیک بر روی این نوشته آن را دانلود و مطالعه نمائید.

مختصری درباره طاهره قره العین در تاریخ

طاهره قره العین، دختری عالم زاده بود که در پی مکتب شیخیه رفت و جذب بابیت شد. علی محمد باب، ندیده عاشق او شد. باب علاقه مفرط خود را اینگونه به او نشان داده و می گفت او نور چشم من است. وی نخستین زنی است که در دوران ناصرالدین شاه به صورت علنی و رسمی پوشش را از روی و تن برگرفت و در اجتماع مسئولان ظاهر شد.

او در خلال تبلیغ مرام باب، بدون هیچ واهمه ای عقاید سخیف بابیان را درباره ی اشتراک جنسی وصف می کرد و به حضار بشارت می داد که نه تنها از این پس زنان می توانند آزاد و رها در اجتماع حضور یابند، بلکه یک زن می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد. [۲]

وی در اول ذیقعده ۱۲۶۸ هجری قمری مطابق با ۲۷ مرداد ۱۲۳۱ هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.[۳]

برای مطالعه بیشتر درباره طاهره قره العین به این مقاله رجوع کنید: چادرت را بردار، به احترام این میت!

علی اکبر خانجانی و ختم نبوت

وی ختم نبوت را به معنای همگانی و عمومی و فراگیر شدن نبوت تعبیر می کند! و در واقع با استحاله معنوی عقیده ختم نبوت شیعی، آن را منکر شده و می نویسد:

این بدان معناست که خداوند با ختم نبوّت محمدی دیگر از زبان غیر و بواسطه غیر [منظور از غیر انبیاء علیهم السلام است] با مؤمنانش سخن نمی گوید بلکه بواسطه خود آنها و از دل آنها و از درون مؤمنان با آنان رابطه برقرار می کند. اینست که ختم نبوّت به مثابه عمومی شدن و خودی شدن وحی و نور هدایت است.

و امّا نکته دیگر اینکه در آخرالزمان، نبوّت همه انبیای الهی در طول تاریخ گذشته یکبار دگر بر روی زمین تجلّی می یابد و در برخی مخلصین به عرصه ظهور و ذکر دوباره می رسد همانطور که در قرآن می خوانیم «خداوند به هر یک از بندگانش که بخواهد روح و ملائک را به امرش نازل می کند تا مردمان را بترسانند و دعوت به تقوی نمایند و احکامش را متذکر شوند». این آیه مربوط به آینده است که عصر آخر الزمان می باشد. همانطور که در طول تاریخ اسلام تا به امروز در هر عصر مخلصینی صاحب الهامات و کرامات و شفاعت الهی در جوامع متفاوت ظهور کرده که مردم را دعوت به تقوا و عدالت و معرفت نموده اند. اینان رسولان آخرالزمان هستند که در عصر جدید و در جهان اسلام می توان از کسانی چون سید جمال اسد آبادی، میرزا کوچک خان، امام موسی صدر… اقبال لاهوری و دکتر شریعتی نام برد. [۴]

علی اکبر خانجانی : صادق هدایت، اسوه ایمان آخرالزمانی!

خانجانی در جایی دیگر درباره صادق هدایت می نویسد:

بسیاری از حکیمان و متفکران بکر عصر جدید جهان که در معنویت و به خود آیی و خود شناسی این دوران مؤثر بوده اند … و به جنبه هایی از حکمت و معرفت دست یافته و بانی اندیشه هایی بکری گشته و براستی قلوب و روان گروه هایی از مردم را شفا داده اند. در این قلمرو در کشور خودمان می توانیم از کسانی چون صادق هدایت نام بیریم که آثارشان در فرهنگ و معرفت مردم ما معروف است و از جمله ارکان انقلاب محسوب می شوند… صادق هدایت به راستی مصداق نام خودش می باشد و بسیار اندکند که چنین باشند جز مردان حق… آثار هدایت هر یک به مثابه «ذکر» است و برگی از کتاب وجود را روایت می کند. مجموعه آثار او حدیث نفس یک ملت است… او نخستین سوسیالیست متفکر و اگزیستانسیالیست اصیل و نیهیلیست عارف مشرب بود… و عشق او به هندوستان همان منشا ذکر و به خود – آیی او بود همچون همه خود – شناسان بزرگ قدیم و جدید ما، مثل دکتر شریعتی…

ایمان در آخرالزمان در تقیّه است و جا نماز آب نمی کشد. هدایت، از اسوه های ایمان آخرالزمانی ماست.[۵]

آرم معرفت نفس در سلوک خانجانی که شباهت خاصی به نمادهای فراماسونری دارد:

نکته: مطالبی که در این نوشتار از علی اکبر خانجانی بیان شد مشتی از خروار و نتیجه تنها دو ساعت مطالعه و تورّق کتب وی می باشد و قطعا اگر مجالی فراهم شود و تمام مکتوبات وی مورد بررسی قرار گیرد، نمونه های بسیار فراوان دیگری را نیز می توان ارائه نمود.

 

اما انگیزه و دغدغه اصلی انتشار این نوشتار، بیان انحرافات اشخاصی مانند خانجانی نیست، که این انحرافات برای کسانی که اندکی با الفبای اعتقادی مکتب تشیع آشنا باشند روشن و واضح است.

 

رسول ملکیان اصفهانی
رسول ملکیان اصفهانی

مشکل اینجاست که فردی معمم و حوزوی به نام رسول ملکیان اصفهانی، مطالب یک صوفی را در قالب یک نرم افزار به نام “دائره المعارف عرفان” جمع آوری نموده است.

 

اما مشکل اصلی که به مراتب بدتر و مخرب تر از آن است، تبلیغ و ترویج این نرم افزار در سایت رسمی حوزه علمیه (حوزه نت) است!

http://www.hawzah.net/fa/News/View/80935

در سایت حوزه نت درباره این نرم افزار نوشته شده:

«این لوح فشرده نخستین دائره المعارف عرفانی در جهان، شاهراه خودشناسی و عرفان عملی، تبیین و تعیّن آخر الزمانی قرآن، اسلام و تشیع، امی کردن حکمت و عرفان، عرفانی کردن عرف و شرع، عینیت بخشیدن به معارف قرآنی، قرآنی کردن جهان مدرن، آماده گی عرفانی برای ظهور ناجی موعود، تبیین قرآن عرفانی و تبیین و تفسیر عرفانی قرآن در مکتب اهل بیت (ع) می باشد.» [۶]

پیشتر نیز در پستی با عنوان “نفوذ صوفیان فرقه ای (ذهبیه) در سایت حوزه (hawzah.net)” به انتشار مطالب انحرافی در وبسایت حوزه نت اشاره کردیم.

به مسئولین این سایت خیرخواهانه توصیه می شود که یا نام سایت حوزه را تغییر دهند و آنوقت هر مطلب و مقاله ای را در راستای تمجید بابیت گرفته تا تصوف فرقه ای و حتی وهابیت و … منتشر کنند. یا اینکه مطابق با شأن حوزه علمیه ای که متعلق به حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه می باشد، رفتار نموده و از انتشار چنین مطالبی بپرهیزند و بیشتر از این موجبات ضلالت و گمراهی شیعیان و ایتام آل محمد علیهم السلام را فراهم ننمایند.


[۱] کتاب دایره المعارف عرفانی جلد سوم ، دکتر علی اکبر خانجانی، ص ۲۱۶

[۲] مرکز بررسی اسناد تاریخی، تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد، ص ۷۸

[۳] سینا واحد، همان، ص ۳۱

[۴] دائرهالمعارف عرفانی جلد ۲ ص ۲۳۳ تا ۲۳۵

[۵] دائرهالمعارف عرفانی جلد ۳ ص ۱۷۴ و ص ۱۸۲

[۶] http://www.hawzah.net/fa/News/View/80935

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

1 دیدگاه دربارهٔ «ترویج انحرافات عجیب تصوف در سایت حوزه علمیه hawzah.net;

دیدگاهتان را بنویسید